DEVELOPING CREATIVE THINKING FOR STUDENTS IN TEACHING CERTAIN GEOMETRY THEOREMS IN LOWER SECONDARY SCHOOL

DEVELOPING CREATIVE THINKING FOR STUDENTS IN TEACHING CERTAIN GEOMETRY THEOREMS IN LOWER SECONDARY SCHOOL

Cao Thi Ha caoha@vnu.edu.vn VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Nguyen Duc Huy huynd@vnu.edu.vn VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Nguyen Vu Truong truong99alhp@gmail.com Luong Khanh Thien Secondary School Kien An, Hai Phong City, Vietnam
Summary: 
Developing creative thinking in students through the teaching process has long been a central concern in the history of education. However, as global information continues to expand exponentially and becomes increasingly accessible, fostering students’ creative thinking has become even more critical. Without creativity, students may become overly reliant on readily available information, hindering their ability to think independently. In mathematics education at the secondary school level, every lesson provides opportunities to cultivate creative thinking. The key challenge, however, lies in whether teachers have a deep understanding of creative thinking and can identify effective strategies to nurture it in students. Therefore, this study synthesizes theoretical foundations related to creative thinking and proposes several measures for developing students’ creative thinking in lower secondary schools through the teaching of selected geometry theorems.
Keywords: 
teaching
geometry
Thinking
creative thinking.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán

[2] Burton, D. M. (1985). The history of mathematics: An introduction. Group, 3(3), 35.

[3] Cao Thị Hà và các cộng sự. (2025). Vai trò của tri thức lịch sử Toán trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 25(2), tr.30 – 35

[4] Chu Cẩm Thơ. (2014). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[5] Danton J. (1985). Adventures in thinking: creative thinking & co-operative talk in small groups, Nelson, Australia.

[6] Gafour, O. W., & Gafour, W. A. (2020). Creative thinking skills–A review article. Journal of Education and e-Learning, 4(1), 44-58.

[7] Hà Huy Khoái. (tổng chủ biên, 2022). Toán 8. NXB Giáo dục, Hà Nội.

[8] Hoàng Phê. (1998). Từ điển Tiếng Việt. NXB Khoa học xã hội, Hà Nội

[9] Li, L. (2016). Thinking skills and creativity in second language education: Where are we now?. Thinking Skills and Creativity, 22, 267-272.

[10] Nakano, T. D. C., & Wechsler, S. M. (2018). Creativity and innovation: Skills for the 21 st Century. Estudos de Psicologia (Campinas), 35, 237-246.

[11] Nhiều tác giả. (1999). Tuyển tập 30 năm Tạp chí Toán học và Tuổi trẻ. NXB Giáo dục, Hà Nội

[12] Nguyễn Anh Tuấn. (2012). Giáo trình Lôgic Toán và lịch sử Toán học. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[13] Nguyễn Bá Đô, Hồ Châu. (2001). Các câu chuyện Toán học (Tập 2- Cái đã biết trong cái chưa biết). NXB Giáo dục, Hà Nội

[14] Nguyễn Bá Kim. (2011). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[15] Nurin, N. S., Nursyafitri, F., & Rahmawati, I. F. (2020, February). Developing students’ mathematical creative thinking skill through joyful learning strategy in algebra. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 3, pp. 504-507).

[16] Polya, G. (1977). Giải một bài toán như thế nào. NXB Giáo dục, Hà Nội

[17] Polya, G. (1997). Sáng tạo Toán học. NXB Giáo dục, Hà Nội.

[18] Phạm Minh Hạc. (1992). Tâm lí học. NXB Giáo dục, Hà Nội

[19] Sternberg, R. J. (1996). How to develop student creativity. Association for Supervision and Curriculum Development

[20] Tong, D. H., Loc, N. P., Uyen, B. P., & Son, T. H. (2020). Enhancing creative and critical thinking skills of students in mathematics classrooms: an experimental study of teaching the inequality in high schools. Universal Journal of Educational Research, 8(2), 477-489

[21] Torrance, E. P. (1995). Insights about creativity: Questioned, rejected, ridiculed, ignored. Educational Psychology Review, 7, 313-322

[22] Tôn Thân. (1995). Xây dựng hệ thống câu hỏi và bài tập nhằm bồi dưỡng một số yếu tố của tư duy sáng tạo cho học sinh khá và giỏi Toán ở trường trung học cơ sở Việt Nam. Luận án Phó Tiến sĩ khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục.

[23] Trần Luận. (1995). Phát triển tư duy sáng tạo cho học sinh thông qua hệ thống bài tập Toán. Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục, số 8.

[24] Vũ Dũng. (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.

Journal: 

Articles in Issue