SOLUTIONS FOR THE MANAGEMENT OF RISK-BASED EXTERNAL QUALITY ASSURANCE IN COLLEGES

SOLUTIONS FOR THE MANAGEMENT OF RISK-BASED EXTERNAL QUALITY ASSURANCE IN COLLEGES

Pham Thi Minh Hien hien.pham@aus4skills.org.vn Viet Nam – Australia Human Resources Development Program (Aus4Skills) 521 Kim Ma, Ba Dinh, Hanoi, Vietnam
Summary: 
External quality assurance of colleges in Vietnam is a critical issue, particularly as the training quality of many institutions fails to meet required standards. This study aims to identify solutions to address limitations in the management of risk-based external quality assurance within Vietnam’s vocational education and training (VET) system. The risk-based approach prioritizes risks, directing efforts and resources toward areas of highest concern to enhance management efficiency and optimize resource allocation. The research employs theoretical analysis, practical methods (including surveys via questionnaires and in-depth interviews following the survey results), and mathematical statistical methods (using Excel and SPSS software). A total of 316 college managers and teachers, along with 105 government officials, participated in the survey, with 16 individuals taking part in follow up interviews. The study proposes six management solutions, with a key emphasis on developing a risk-based external quality assurance framework and quality monitoring indicators for colleges.
Keywords: 
External quality assurance
Quality assurance
risk-based approach
colleges
vocational education and training.
Refers: 

[1] ASQA (2021). Regulatory Risk Framework: effective and integrated management of risk. Melbourne, Victoria.

[2] Australian Parliament (2011). National Vocational Education and Training Regulator Act 2011.

[3] Cục Kiểm định chất lượng giáo dục nghề nghiệp. (08/11/2023). Thực trạng hệ thống bảo đảm chất lượng giáo dục nghề nghiệp tại Việt Nam. Báo cáo trình bày tại Hội thảo bảo đảm chất lượng giáo dục nghề nghiệp theo tiếp cận dựa trên rủi ro. Hà Nội.

[4] IIEP- UNESCO (2018). Linking External and Internal Quality Assurance. IQA and Higher Education No.4. IIEF Policy Brief. https://unesdoc.unesco. org/ark:/48223/pf0000263247.

[5] INQAAHE (2024). Analytic Quality Glossary. http:// www.qualityresearchinternational.com/glossary/.

[6] Misko, J. (2015). Regulating and quality-assuring VET: International developments, NCVER, Adelaide

[7] Nguyễn Hữu Cương (2017). Phân biệt 3 mô hình bảo đảm chất lượng giáo dục đại học: Kiểm định chất lượng, đánh giá chất lượng và kiểm toán chất lượng. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, tập 33, số 1, tr.91-96

[8] Phạm Thị Minh Hiền, Hoàng Thị Kim Huệ (2024). Bảo đảm chất lượng bên ngoài theo tiếp cận dựa trên rủi ro trong giáo dục nghề nghiệp - Kinh nghiệm quốc tế và giá trị tham khảo với Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 20 (09), tr.23-28.

[9] Phạm Thị Tuyết Ngân. (2024). Bảo đảm chất lượng giáo dục đại học trên thế giới: Bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp chí Quản lí nhà nước. ISSN e-2815 5831.

[10] QAA (2022). QAA Glossory. Retrieved from https:// www.qaa.ac.uk/glossary.

[11] QQI (2016). Statutory Quality Assurance Guidelines developed by QQI for use by all Providers. Retrieved from core-statutory-quality-assurance-guidelines. pdf.

[12] Stensaker, B., Langfeldt, L., Harvey, L., Huisman, J., & Westerheijden, D. (2010). An in-depth study on the impact of external quality assurance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), p.465–478.

[13] Tạ Thị Thu Hiền và các cộng sự, (2021). Xây dựng Bộ công cụ đo lường mức độ bảo đảm chất lượng của các cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam: Vấn đề và giải pháp. VNU Journal of Science: Education Research, 37 (1), p.67-80, DOI: https://doi. org/10.25073/2588- 1159/vnuer.4478.

[14] Thủ tướng Chính phủ (30/12/2021). Quyết định số 2239/ QĐ-TTg về Chiến lược phát triển giáo dục nghề nghiệp giai đoạn 2021- 2030 và tầm nhìn đến năm 2045.

[15] UNESCO (2015). Towards quality assurance of technical and vocational education and training. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000259282 (book).

[16] UNESCO (2021). A New Generation of External Quality Assurance Dynamics of change and innovative approaches.

Articles in Issue