DEVELOPING ENTREPRENEURIAL COMPETENCE FOR STUDENTS IN TEACHING ECONOMIC AND LEGAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLS

DEVELOPING ENTREPRENEURIAL COMPETENCE FOR STUDENTS IN TEACHING ECONOMIC AND LEGAL EDUCATION IN HIGH SCHOOLS

Le Hoang Nam* namlh@hnue.edu.vn Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Vu Thi Thuy Hang hangvuthithuy@vnu.edu.vn VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The 2018 General Education Program for Civic education is designed with a scientific, innovative, open, and modern approach, aiming to cultivate five key virtues and three specialized competencies in students. Economic and Legal Education serves as a breakthrough in curriculum reform, incorporating economic knowledge and business education into the high school program to provide early and proactive career orientation for students. This integration aligns with the country’s human resource development needs in the current context. Consequently, entrepreneurial competence can also be considered a specialized competency of the subject. This paper explores the subject’s themes related to entrepreneurial competence and highlights the importance of actively innovating the teaching process in Economic and Legal Education to foster entrepreneurial competence for high school students today.
Keywords: 
Economic and Legal education
teaching
entrepreneurship
entrepreneurial competence
the 2018 General Education Program.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Giáo dục Kinh tế và Pháp luật.

[2] Đảng Cộng sản Việt Nam. (2021). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc của Đảng lần thứ XIII, NXB Chính trị Quốc gia Sự thật.

[3] Nguyễn Lăng Bình, Đỗ Hương Trà. (2017). Dạy và học tích cực một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[4] Hoàng Văn Hải. (2012). Tinh thần doanh nghiệp Việt Nam trong hội nhập, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[5] Võ Văn Hiền, Lê Hoàng Vân Trang. (2020). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi nghiệp của sinh viên Trường Đại học Tiền Giang, 16(2), 170-192.

[6] Vũ Thị Thúy Hằng, Lê Hoàng Nam. (2024). Giáo dục văn hóa kinh doanh cho học sinh trong dạy học môn Giáo dục Kinh tế và Pháp luật ở trường trung học phổ thông hiện nay, Tạp chí Giáo dục, tập 24 (9), 149-154.

[7] Nguyễn Hữu Thái Hòa. (2017). Để Việt Nam trở thành quốc gia khởi nghiệp. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc tế Phát triển năng lực sáng tạo và cơ hội cho các ý tưởng kinh doanh khởi nghiệp, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, tr.370-375.

[8] Nguyễn Thị Thu Hoài. (2020). Hướng dẫn dạy học môn Giáo dục Kinh tế và Pháp luật theo Chương trình Giáo dục phổ thông mới, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[9] Nguyễn Viết Lộc. (2011). Tinh thần kinh doanh - cơ sở xây dựng hệ giá trị văn hóa doanh nhân Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 27, 232-239.

[10] Phạm Văn Sơn. (2017). Khởi nghiệp sáng tạo trong thời đại toàn cầu hóa: lí luận và thực tiễn. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc tế Phát triển năng lực sáng tạo và cơ hội cho các ý tưởng kinh doanh khởi nghiệp, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, tr.375-384.

[11] Trần Minh Thu, Dương Thị Hoài Nhung. (2020). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng tới năng lực khởi nghiệp của sinh viên Trường Đại học Ngoại thương, Tạp chí Quản lí kinh tế, số 130, tr.1 -tr.16.

[12] Lê Khánh Vân. (2017). Sự cần thiết của kiến thức cho khởi nghiệp thành công. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc tế Phát triển năng lực sáng tạo và cơ hội cho các ý tưởng kinh doanh khởi nghiệp, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, tr.350-362.

Articles in Issue