THE CURRENT STATUS OF CAREER COUNSELING SKILLS FOR HIGH SCHOOL TEACHERS IN PHU THO

THE CURRENT STATUS OF CAREER COUNSELING SKILLS FOR HIGH SCHOOL TEACHERS IN PHU THO

Le Dien Phuong phuongqlgd@gmail.com Hung Vuong University Nguyen Tat Thanh, Nong Trang ward, Viet Tri city, Phu Tho province, Vietnam
Summary: 
The author employs appropriate research methods to analyze and clarify the definitions of key concepts: skills, career counseling skills, and career counseling skills of high school teachers. This article builds upon and extends previous research findings on the same topic to describe the career counseling skills of high school teachers, which include two categories of sub-skills, eight component skills, and thirty corresponding indicators. Based on these theoretical research results, the author conducts a survey and provides initial quantitative evaluations of the current status of career counseling skills for high school teachers in Phu Tho province. From the identified strengths, limitations, and causes of these limitations, the article offers recommendations to enhance career counseling skills for teachers, contributing to the better implementation of vocational education objectives at the high school level in Phu Tho province.
Keywords: 
skill
counseling
career guidance
Career counseling
career choice
high school teacher.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Kĩ năng tư vấn cá nhân về khám phá, lựa chọn và phát triển nghề nghiệp cho học sinh trung học. NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2017). Thông tư số 31/2017/TTBGDĐT về việc Hướng dẫn thực hiện công tác tư vấn tâm lí cho học sinh trong trường phổ thông

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Thông tư số 20/2018/ TT-BGDĐT về việc ban hành Quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông Hoạt động trải nghiệm và Hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp, ban hành kèm Thông tư số 32/ TT-BGDĐT, https://moet.gov.vn/van-ban/vanban/ Pages/chi-tiet-van-ban.aspx?ItemID=1301

[5] Bùi Hiền - Nguyễn Văn Giao - Nguyễn Hữu Quỳnh - Vũ Văn Tảo. (2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách Khoa, Hà Nội.

[6] Lê Diên Phương. (2024). Nghiên cứu khái niệm và cấu trúc năng lực tư vấn hướng nghiệp của giáo viên trung học phổ thông ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 20, số S1, tr.18-23

[7] Nguyễn Đức Sơn (chủ biên). (2018). Tài liệu bồi dưỡng năng lực cho cán bộ, giáo viên làm công tác tư vấn tâm lí trong trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội

[8] Sở Giáo dục và Đào tạo Phú Thọ. (2024). Báo cáo tổng kết năm học 2023 - 2024. http://phutho.edu.vn.

Articles in Issue