OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER) AND UNIVERSITY LECTURERS’ COMPETENCIES

OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER) AND UNIVERSITY LECTURERS’ COMPETENCIES

Dao Thien Quoc* quocdt@ueh.edu.vn University of Economics Ho Chi Minh City 59C Nguyen Dinh Chieu, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam
Bui Xuan Huy huybx@ueh.edu.vn University of Economics Ho Chi Minh City 59C Nguyen Dinh Chieu, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
Open Educational Resources (OER) are education resources freely used under open licenses. OER opens up opportunities to develop high-quality and sustainable education. On that basis, lecturers need to have the ability to understand and use them effectively. Assessing their OER competency is one of the leading criteria for evaluating the training quality of an educational institution. The article outlines the basic concepts and synthesis of the OER competency framework for lectures recommended by UNESCO, thereby providing more information for education institutions, especially higher education institutions, in the orientation and implementation of OER in their institutions towards the Government's spirit in Decision No. 1117/QD-TTg.
Keywords: 
Lecturers’ OER competency
open educational resources
OER competency framework
quality.
Refers: 

[1] International Organisation of La Francophonie and UNESCO, (2016), OER TRAINER’S GUIDE.

[2] United Nations, (2015), Sustainable Development Goals, Sustainable Development Knowledge Platform, United Nations Department of…

[3] G. Huang, Z. Zeng, and L. Zhong, (2011), A study on learner’s acceptance behavior to OER based on UTAUT modle, in 2011 International Conference on Electrical and Control Engineering, 2011: IEEE, pp. 1940-1942.

[4] Hawai’I University Open Educational Resources at the University of Hawai’I: Zero-Cost Materials truy cập ngày 11/2019, tại trang web http://oer.hawaii.edu/.

[5] COL (nd), The OER Life Cycle, COL Open Educational Resources (OER), truy cập ngày 15-5-2024, tại trang web https://col-oer.weebly.com/module-6---the-oer life-cycle.html.

[6] Bliss TJ. and Smith M, (2017), A brief history of open educational resources, Open: The philosophy and practices that are revolutionizing education and science, tr. 9-27.

[7] Andrew W., Jonathan L., and Anne L., (2018), OER: A f ield guide for academic librarians, Pacific University Press.

[8] A. L. Association, (2000), Information literacy competency standards for higher education.

[9] IAEA., (nd) The Competency Framework: A guide for IAEA managers and staff, Available: https://www.iaea. org/sites/default/files/18/03/competency-framework. pdf.

[10] UNESCO, (2018), A global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4. 2.

[11] Thái Hoài Minh and Trịnh Văn Biều, (2016), Xây dựng khung năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học cho sinh viên sư phạm Hóa học, Tạp chí Khoa học (7 (85)), tr.63.

[12] Chính phủ, (2020), Quyết định số 749/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ: Phê duyệt Chương trình Chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030, truy cập ngày 05 tháng 15 năm 2024, tại trang web https://chinhphu.vn/default.aspx?pageid= 27160&docid=200163.

[13] Trần Thị Hoài, Nghiêm Xuân Huy, Lê Thị Thương, (2018), Mức độ đáp ứng khung trình độ quốc gia Việt Nam của các chương trình đào tạo đại học hiện nay: Nghiên cứu trường hợp Đại học Quốc gia Hà Nội.

[14] Chính phủ (2023), Quyết định số 1117/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ phê duyệt Chương trình xây dựng mô hình nguồn tài nguyên giáo dục mở trong giáo dục đại học, Hà Nội, truy cập ngày 20 tháng 5 năm 2024, tại trang web https://chinhphu.vn/?pageid= 27160&docid=208699&gidzl=18aFIocoNnq6bmf4A A jN6GII1aGre5OPISW4H67q1HmVp0GJEV5J7 X79 LK4yyG9A6iC5G3KV2sHkAh9R5W.

[15] Bùi Minh Đức, (2013), Năng lực và các vấn đề phân loại năng lực trong các nghiên cứu hiện nay, Tạp chí Giáo dục, số 306, tr.28-31.

Articles in Issue