INQUIRY-BASED TEACHING OF SOME STATISTICAL ELEMENTS ILLUSTRATED BY THE BODY MASS INDEX (BMI) PROBLEM WITH THE SUPPORT OF EXCEL SOFTWARE FOR 7TH GRADE STUDENTS

INQUIRY-BASED TEACHING OF SOME STATISTICAL ELEMENTS ILLUSTRATED BY THE BODY MASS INDEX (BMI) PROBLEM WITH THE SUPPORT OF EXCEL SOFTWARE FOR 7TH GRADE STUDENTS

Nguyen Viet Duong nvduongnd9.6@gmail.com Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong street, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Thi Nga ngant@hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong street, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Ngoc Giang giangnn@hub.edu.vn Ho Chi Minh University of Banking 36 Ton That Dam street, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam
Pham Huyen Trang* phamhuyentrang@hpu2.edu.vn Hanoi Pedagogical University 2 32 Nguyen Van Linh street, Vinh Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Summary: 
Nowadays, organizing teaching to encourage students to actively engage in learning activities is receiving special attention. Inquiry-based teaching (IBT) is a student-centered modern method that promotes students' creativity, help them focus and actively participate in the lesson. Students learn to apply their knowledge and experiences to solve practical problems. In grade 7, certain statistical elements illustrated by the Body Mass Index (BMI) problem are potential content to successfully implement inquiry based teaching. However, when organizing this teaching method involving the BMI problem with a large number of survey participants, calculating and classifying data manually or with handheld calculators poses many difficulties, taking much time and being prone to errors. These issues can be completely addressed with the support of Excel software. The article presents views on IBT, its classifications, process and methods of organizing for certain statistical elements illustrated by the BMI problem with the support of Excel software for 7th grade students.
Keywords: 
Inquiry-based teaching
body mass index (BMI) problem
some statistical factors
Excel software
7th grade students.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư số 32/2018 / TT-BGDĐT 32/2018 / TT-BGDĐT Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán, https://data.moet.gov.vn/ index.php/s/m6ztfi7sUIIGQdY#pdfviewer.

[2] Trần Nam Dũng - Trần Đức Huyên - Nguyễn Cam - Nguyễn Văn Hiển - Ngô Hoàng Long - Huỳnh Ngọc Thanh, (2021), Toán 7, tập 1, NXB Giáo dục Việt Nam

[3] Quách Tất Kiên - Phạm Duy Phượng Chi - Quách Tất Hoàn - Hồ Thị Hồng, (2022), Tin học 7, NXB Giáo dục Việt Nam.

[4] Dearden, R. F, (1973), What is Discovery Learning?, Education 3-13, 1(1), p.11–14, org/10.1080/03004277308558795.

[5] Hammer, D, (1997), Discovery learning and discovery teaching, Cognition and Instruction, 15(4), 485–529, https://doi.org/10.1207/s1532690xci1504_2.

[6] Nguyễn Văn Hiến, (2007), Vận dụng phương pháp dạy học khám phá có hướng dẫn trong quá trình dạy học Toán ở trường phổ thông, Tạp chí Giáo dục, số 158, kì 2-3.

[7] Nguyễn Phú Lộc, (2010), Dạy học khám phá khái niệm Toán học, Tạp chí Khoa học, số 14, tr.16–21.

[8] Nguyễn Phương Thảo - Bùi Phương Uyên - Dương Hữu Tòng, (5/2017), Dạy học khám phá định lí Toán học bằng suy luận tương tự ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, kì 1, tr.76–79.

[9] Carr, R, (2002), teaching statistics using demonstrations implemented with excel, icots6 2002, 1, 649.

[10] Lê Thái Bảo Thiên Trung, (3/2017), Xây dựng hàm số từ dữ liệu thống kê với sự giúp đỡ của microsoft excel trong dạy học toán bằng mô hình hóa, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 138, tr. 64–68.

[11] Giles, O, (2002), icots6, 2002: giles and ganesh 1 using excel to teach statistics in new zealand secondary schools, p.1–4.

[12] Nguyễn Thị Thu Trang & Quách Thị Sen, (2023), Một số biện pháp dạy học chủ đề Thống kê và Xác suất cho học sinh lớp 6 với sự hỗ trợ của công nghệ thông tin, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 19, số 07, tr.27–34.

[13] Thorsett, P, (2024), Discovery learning theory, Retrieved March 30, 2024, from http://www.limfabweb. weebly.com/uploads/1/4/2/3/14230608/bruner_and_ discovery_learning.pdf.

[14] Richards, J.C. & Schmidt, R, (2010), Longman Dictionary of Languge Teaching & Applied Linguistics, In Pearson.

[15] Lê Võ Bình, (2007), Dạy học hình học các lớp cuối cấp trung học cơ sở theo hướng tiếp cận phương pháp khám phá, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Vinh.

[16] Nguyễn Phú Lộc, (2001), Dạy học khám phá – một biện pháp nâng cao tính tích cực của học sinh trong dạy học Toán, Tạp chí Giáo dục, số 19.

[17] Lê Viết Minh Triết, (2021), Dạy học khám phá Hình học 10 với sự hỗ trợ của phần mềm động GeoGebra, Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[18] Vinmec, (2019), Cách đo và tính chỉ số BMI theo hướng dẫn của Viện Dinh dưỡng Quốc gia, https://www. vinmec.com/vi/tin-tuc/thong-tin-suc-khoe/cach-do-va tinh-chi-so-bmi-theo-huong-dan-cua-vien-dinh-duong quoc-gia.

Articles in Issue