INTERNATIONAL EXPERIENCE AND LESSONS LEARNT FOR VIETNAM ON BUILDING AND DEVELOPING SOCIAL - EMOTIONAL ORIENTED PRESCHOOL EDUCATION CURRICULUM

INTERNATIONAL EXPERIENCE AND LESSONS LEARNT FOR VIETNAM ON BUILDING AND DEVELOPING SOCIAL - EMOTIONAL ORIENTED PRESCHOOL EDUCATION CURRICULUM

Le Thi Luan* leluan874@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences No.4 Trinh Hoai Duc, Dong Da, Hanoi, Vietnam
Vu Thi Huong Giang giangvth@dhhp.edu.vn Hai Phong University 171 Phan Dang Luu, Kien An, Hai Phong City, Vietnam
Summary: 
Organizing the construction and development of preschool education curriculum is essential in each country. Proper implementation of this process will ensure the mobilization of all resources and the participation of forces from the central to local levels and the social community. By analyzing, synthesizing, and generalizing program documents, articles, reports, and research on preschool education programs in some countries (Singapore, Australia, and New Zealand), the article explores their experience on the program level and the way to organize the construction and development of preschool education programs towards the social-emotional (SEL). From there, lessons are withdrawn on organizing the construction and development of national preschool education curriculum towards SEL in Vietnam.
Keywords: 
preschool education curriculum
building Preschool Education Curriculum
SEL
social-emotional education.
Refers: 

[1] Nguyễn Đức Chính, (11/2011), Bàn về Chương trình giáo dục, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 74.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (13/4/2021), Chương trình Giáo dục mầm non, ban hành kèm theo văn bản hợp nhất số 01/VBHN – BGDĐT.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2019), Module giáo viên mầm non 7: Phát triển Chương trình Giáo dục mầm non phù hợp với sự phát triển của trẻ em và bối cảnh địa phương, Chương trình bồi dưỡng thường xuyên giáo viên mầm non ban hành kèm theo Thông tư 12/2019/TT-BGDĐT.

[4] Lê Thị Luận, (2014), Đánh giá thực trạng việc thực hiện Chương trình Giáo dục mầm non lứa tuổi nhà trẻ, Báo cáo tổng kết đề tài cấp Viện V2014 – 01.

[5] Social Collaborative for Academic, and Emotional Learning (CASEL), (2014), CASEL guide: Effective social and emotional learning programs, Preschool and elementary school edition, ed.

[6] Bryant, (2019), What is sel ? Bryant public schools 200 nw 4th street bryant, ar 72019 501.

[7] Trung tâm Nghiên cứu Giáo dục mầm non - Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (9/2020), Báo cáo Nghiên cứu kinh nghiệm quốc tế về cách thức tổ chức xây dựng và phát triển Chương trình Giáo dục mầm non quốc gia theo định hướng SEL.

[8] Nurturing Early Learners A Curriculum Framework for Preschool Education in Singapore, (2022), Ministry of Education Republic of Singapore Earlier editions published by Ministry of Education, Singapore in 2003 and 2012.

[9] Te Whār iki He whāriki mātauranga mō ngā mokopuna o Aotearoa, (2017), Early childhood curriculum, Published 2017 by the Ministry of Education, New Zealand.

[10] Ministry of Education, (2008), Education (Early Childhood Services) Regulations 2008 (SR 2008/204), Anand Satyanand, Governor-General, Reprint as at 1 August 2020.

[11] Vũ Thị Ngọc Minh, (6/2019), Giáo dục cảm xúc - xã hội trong Chương trình Giáo dục mầm non của một số nước trên thế giới và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 18.MN - Giáo dục Mầm non.

[12] Hoàng Thu Huyền, (2023), Nghiên cứu về năng lực cảm xúc - xã hội trong giáo dục mầm non trên thế giới và khuyến nghị cho Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 19, số 3.

[13] Australia-information for families-Vietnamese.pdf, (2009), Belonging, being & becoming an early years learning framework for australia.

[14] Zipora Shechtman, Mary Abu Yaman, (First Published June 1, 2012), SEL as a Component of a Literature Class to Improve Relationships, Behavior, Motivation, and Content Knowledge, American Educational Research Journal, vol. 49, 3: pp. 546-567.

Articles in Issue