DESIGNING REAL SITUATIONS ASSOCIATED WITH THE REAL-WORLD CONTEXT IN TEACHING MATHEMATICS AT PRIMARY SCHOOLS

DESIGNING REAL SITUATIONS ASSOCIATED WITH THE REAL-WORLD CONTEXT IN TEACHING MATHEMATICS AT PRIMARY SCHOOLS

Phan Thi Hai Chau chauphamhai@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
The real situations which are used a lot in teaching Mathematics in general and teaching Mathematics at primary level in particular are still formal and far from what happens around students. On the trend of teaching to form and develop students’ competency in our country in the current period, the real situations should be close and practical to students’ lives to ensure that solving these real situations helps students have the ability to face and solve similar situations they may encounter in life. At the same time, it also increase the interest of students when performing learning tasks. In the process of teaching mathematics, primary teachers need to learn and research to create the real situations suitable to the psychological characteristics, the cognitive characteristics as well as the qualifications and the living experience of primary-age students. This paper presents a number of issues related to the use of “Real situations with real-world contexts” in math teaching at primary level, process proposals, and examples illustrating the design of “Real situations with real-world contexts”.
Keywords: 
practical situations
Real context
primary Mathematics
Refers: 

[1] Hoàng Phê, (2003), Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Toán 3, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[3] Đỗ Đình Hoan, (Chủ biên 2013), Vở bài tập Toán 5 tập 1, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[4] Bộ Giáo dục và đào tạo, Toán 5, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[5] Vũ Dương Thụy, (Chủ biên 2012), Vở bài tập Toán 4 nâng cao, NXB Giáo dục Việt Nam

[6] OECD, (2009), Learning Mathematics for Life, Programme for international student assessment, A view perspective from PISA.

[7] Thomas, J, (2003), Kinh nghiệm giảng dạy tình huống và làm thế nào để viết một tình huống tốt (bài giảng), Trường Quản lí nhà nước John F. Kennedy, Đại học Harvard (17/11/2003) tại FETP - Chương trình giảng dạy kinh tế Fulbright.

[8] Đỗ Hoàng Mai, (2017), Thiết kế tình huống dạy học hiệu quả môn Toán ở tiểu học, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[9] Phạm Nguyễn Hồng Ngự, (2020), Tổ chức hoạt động nhận thức cho học sinh qua khai thác chức năng của tình huống thực tiễn trong dạy học toán ở trường trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Vinh.

[10] Nguyễn Tiến Trung, (2013), Thiết kế tình huống dạy học Hình học ở trường trung học phổ thông theo hướng giúp HS kiến tạo tri thức, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[11] Waterman, M. & Stanley, E, (2005), Case-based Learning, Retrieved 26 March.

[12] Trần Trung, (3/2018), Khai thác bối cảnh thực trong dạy học Toán ở trường trung học phổ thông, Số 3, Tạp chí Khoa học Giáo dục.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Toán 4, NXB Giáo dục, Hà Nội.

Articles in Issue