THE ROLES OF SCHOOL BOARDS IN UNIVERSITY AUTONOMY IN VIETNAM TODAY

THE ROLES OF SCHOOL BOARDS IN UNIVERSITY AUTONOMY IN VIETNAM TODAY

Vu Thi Hang Hangvudhxd@gmail.com National University of Civil Engineering 55 Giai Phong, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam
Dinh Nguyen An dinhnguyenan1181@gmail.com Vietnam University of Traditional Medicine 02 Tran Phu, Ha Dong, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The current trend of higher education development in the world is gradually transferring from a model of state control to a model of state supervision with the purpose of strengthening and expanding autonomy for higher education institutions, Vietnam should not stay out of that trend. Necessary conditions for the implementation of the right to higher education institutions in Vietnam include the school administration mechanism in accordance with the university management mechanism through the establishment of a school board. The university board plays an important role in determining the degree of autonomy of universities in Vietnam today
Keywords: 
University autonomy
higher education institutions
university administration
autonomy
school boards
Refers: 

[1] Nguyễn Huy Vị, Lê Bật Sơn, (2015), Thành lập Hội đồng trường - bước đi tất yếu trong tiến trình hội nhập với thế giới của giáo dục đại học Việt Nam, Tạp chí Giáo dục, số 370, tháng 11 năm 2015.

[2] Nguyễn Anh Tuấn, (2018), Vai trò của Nhà nước trong chiến lược triển khai tự chủ đại học tại Việt Nam, Tạp chí Khoa jocj Giáo dục Việt Nam, số 8, tháng 8 năm 2018.

[3] Thái Văn Thành, Nguyễn Hoa Du, (2018), Giải pháp tăng cường thực hiện quyền tự chủ và trách nhiệm xã hội của trường đại học trong bối cảnh hiện nay, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 10, tháng 10 năm 2018.

[4] Phạm Đỗ Nhật Tiến, (2019), Tái cơ cấu giáo dục đại học Việt Nam trước yêu cầu thực hiện khâu đột phá chiến lược về đào tạo nhân lực trình độ cao, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 13, tháng 01 năm 2019.

[5] Trần Văn Tớp; Bùi Thị Thúy Hằng, (2019), Tìm hiểu mô hình giáo dục đại học trên thế giới - Bài học kinh nghiệm cho Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 14, tháng 02 năm 2019.

Articles in Issue