DEVELOPING A STUDY GUIDE FOR THE COURSE “CHILD PHYSIOLOGY” TO DEVELOP COLLABORATIVE PROBLEM - SOLVING COMPETENCE FOR STUDENTS MAJORING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

DEVELOPING A STUDY GUIDE FOR THE COURSE “CHILD PHYSIOLOGY” TO DEVELOP COLLABORATIVE PROBLEM - SOLVING COMPETENCE FOR STUDENTS MAJORING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Nguyen Thi Thu Ha hoiptt@hnue.edu.vn Nghe An University 51 Ly Tu Trong, Vinh Phu ward, Nghe An province, Vietnam
Phan Thi Thanh Hoi* hoiptt@hnue.edu.vn Hanoi National University of Education, 136 Xuan Thuy, Cau Giay ward, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This paper proposes a four-step process for developing learning guides and applies it to the Child Physiology course in the Early Childhood Education undergraduate program. Using theoretical research methods and expert consultation, the authors designed a learning guide and formulated the four-step procedure. The guide not only supports students in self-studying the course content but also fosters their self-learning capacity, proactivity, and creativity. In particular, it incorporates a system of collaborative tasks and practical situations that create opportunities for students to work together in solving problems, thereby enhancing their collaborative problem-solving competence.
Keywords: 
Study guide
collaborative problem-solving competence
child Physiology
Early Childhood Education students.
Refers: 

[1] ATC21S. (2010). Assessing and teaching of 21st century skills. Quellmalz, Edys SN - 978-94-007-2323 8. doi: - 10.1007/978-94-007-2324-5_5, Springer Science+Business Media.

[2] Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29 NQ/TW về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, Văn phòng Trung ương Đảng, Hà Nội.

[3] Đinh Thị Kim Thoa, Trần Thị Quỳnh Trang. (2019). Mô hình cấu trúc năng lực hợp tác giải quyết vấn đề, Kỉ yếu Hội thảo Quốc tế, Hội thảo Khoa học Quốc tế “Các vấn đề mới trong khoa học giáo dục: Ttiếp cận liên ngành và xuyên ngành”, ngày 20/ tháng 06/ năm 2019.

[4] Hoàng Phê. (2000). Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng.

[5] Mai Văn Hưng (Chủ biên), Trần Thị Minh. (2024). Giáo trình Sinh lí học trẻ em lứa tuổi mầm non. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[6] Nguyễn Phúc Hưng, Đỗ Hồng Cường, Nguyễn Ngọc Linh, Hoàng Quý Tỉnh. (2020). Giáo trình Sinh lí học cơ thể trẻ em, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[7] Nguyễn Thị Thu Hà, Phan Thị Thanh Hội. (2022). Vận dụng dạy học dự án để phát triển năng lực hợp tác giải quyết vấn đề cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non trong dạy học học phần Sinh lí học trẻ em, Kỉ yếu Hội thảo khoa học Quốc gia lần thứ 5, NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

[8] Ninh Thị Huyền - Hồ Thị Thanh Tâm - Lê Thị Yến. (2019). Sự phát triển thể chất trẻ em lứa tuổi mầm non. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[9] Patrick Griffin & Esther Care (Eds.). (2015). Assessing and teaching of 21 st century skills, Methods and Approach (Eds) Springer. Dordecht and New York Publishing.

[10] PISA 2015 Collaborative Problem-Solving Framework”, OECD Publishing, Paris.

[11] Quốc hội. (2011). Luật số 01/2011/QH13, Luật lưu trữ, Điều 2, khoản 2, tr.3.

[12] Vũ Phương Liên. (2020). Phát triển năng lực hợp tác giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học hóa học trung học phổ thông phần hóa học phi kim, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Articles in Issue