MEASURES TO DEVELOP VOCABULARY FOR 3-4-YEAR-OLD PRESCHOOLERS THROUGH STORYTELLING ACTIVITIES

MEASURES TO DEVELOP VOCABULARY FOR 3-4-YEAR-OLD PRESCHOOLERS THROUGH STORYTELLING ACTIVITIES

Nguyen Thi Nga* ngant@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Cua Nam ward, Hanoi, Vietnam
Do Thi Huong quynhhuong.90d@gmail.com Hong Yen Kindergarten 319/22 To Ngoc Van, KP5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
The article focuses on the development of vocabulary for 3-4-year-old preschoolers through storytelling activities at some preschools in Ho Chi Minh City. The study evaluates the current situation of organizing storytelling activities and children’s vocabulary. On that basis, it proposes measures to develop children’s vocabulary - a gap that has not been mentioned much in recent studies. The study uses the method of document analysis, practical surveys, and interviews with managers, teachers, and child observation to collect quantitative and qualitative data. The study shows that storytelling activities are limited in the attractiveness of the content, the monotony of the method, and the stereotyped form of organization. Then, the study proposes the following measures: (1) developing a rich storytelling environment; (2) increasing interaction with children; (3) encouraging children to recount their daily experiences; (4) using illustrations for children to retell stories. Applying these measures not only supports children expand their vocabulary and develop their language, but also improves the quality of organizing storytelling activities by preschool teachers.
Keywords: 
vocabulary
vocabulary development
storytelling
3-4-year preschoolers
preschool language
early childhood education.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Thông tư 01/VBHN BGDĐT ngày 13 tháng 4 năm 2021 ban hành Chương trình Giáo dục mầm non.

[2] Đinh Hồng Thái (Chủ biên), Trần Thị Mai. (2008). Phương pháp phát triển ngôn ngữ cho trẻ mầm non (Giáo trình dành cho hệ Cao đẳng Sư phạm mầm non). NXB Giáo dục, Hà Nội.

[3] Eadie, P. (2022). Oral language skills as a foundation for learning to learn. In Language development (Chapter 17). Cambridge University Press.

[4] Hoàng Phê. (Chủ biên). (2001). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

[5] Lê Hữu Tĩnh. (2001). Hệ thống bài tập rèn luyện năng lực từ ngữ cho học sinh tiểu học. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[6] Nguyễn Ánh Tuyết. (2016). Phương pháp phát triển ngôn ngữ cho trẻ mầm non. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[7] Nguyễn Thiện Giáp (Chủ biên), Đoàn Thiện Thuật, Nguyễn Minh Thuyết. (2023). Dẫn luận ngôn ngữ học. NXB Giáo dục Việt Nam.

[8] Nguyễn Thị Phương Nga. (2006). Giáo trình phương pháp phát triển ngôn ngữ cho trẻ mầm non. NXB Giáo dục.

[9] Nguyễn Thị Thanh Thảo. (2022). Biện pháp nhằm thúc đẩy khả năng đọc viết ban đầu cho trẻ mẫu giáo. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 18, số 06, tr.30-36. http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/ f iles/khdg_tap_18-_so06_-_no_06_-30-36.pdf

[10] Nguyễn Xuân Khoa. (2003). Phương pháp phát triển ngôn ngữ cho trẻ mầm non qua kể chuyện. NXB Giáo dục, Hà Nội.

[11] Piaget, J. (2014). The origins of intelligence in children. https://www.bxscience.edu/ourpages/ auto/2014/11/16/50007779/Piaget%20When%20 Thinking%20Begins10272012_0000.pdf

[12] Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Articles in Issue