A PROPOSAL FOR AN ONLINE PEDAGOGICAL COMPETENCY FRAMEWORK FOR UNIVERSITY LECTURERS IN VIETNAM

A PROPOSAL FOR AN ONLINE PEDAGOGICAL COMPETENCY FRAMEWORK FOR UNIVERSITY LECTURERS IN VIETNAM

Luong Dinh Hai* hai.ld230040d@sis.hust.edu.vn VNIES
Pham Thi Thanh Hai hai.phamthithanh@hust.edu.vn
Pham Hung Hiep hiep@thanhdouni.edu.vn
Summary: 
Information and communication technology’s strong development has changed how teaching and learning activities are organized and implemented. In particular, in the context of the Covid-19 pandemic, online learning has become a temporary solution and transformed into the primary educational method. This poses an urgent need to equyp university lecturers with online teaching skills, helping them respond to innovations in higher education and expand their scope of work in the online environment. Based on an overview of research on lecturer competency frameworks in online teaching and regulations related to teaching tasks, this article proposes an online pedagogical competency framework for university lecturers in Vietnam. This competency framework supports lecturers in performing teaching tasks and meets the requyrements of scientific research and community service online. The online pedagogical competency framework can be used to assess the online teaching competency of lecturers and serve as a basis for developing training programs to improve the quality of the teaching staff, while contributing to the development strategy of higher education institutions in the digital age.
Keywords: 
Online teaching competency
research competence
community competence
online teaching process.
Refers: 

[1] Abdous, M. H. (2011). A process-oriented framework for acquyring online teaching competencies. Journal of Computing in Higher Education, 23, 60-77. https://doi.org/10.1007/s12528-010-9040-5

[2] Anohina, A. (2005). Analysis of the terminology used in the field of virtual learning. Journal of Educational Technology & Society, 8(3), 91-102.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020a). Thông tư số 20/2020/ BGDĐT ngày 27 tháng7 năm 2020 về Quy định chế độ làm việc của giảng viên cơ sở giáo dục đại học.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020b). Thông tư số 40/2020/ BGDĐT ngày 26 tháng 10 năm 2020 về Quy định mã số, tiêu chuẩn, chức danh nghề nghiệp, bổ nhiệm và xếp lương đối với viên chức giảng dạy trong các cơ sở giáo dục đại học.

[5] Caena, F. (2011). Literature review: Quality in teachers’ continuing professional development. The European Union.

[6] Diệp Phương Chi. (2023). Đề xuất chuẩn các năng lực cốt lõi của giảng viên dạy học trực tuyến tại các cơ sở giáo dục đại học. Tạp chí Giáo dục, 23(3), 36–40.

[7] Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449–2472. https://doi. org/10.1007/s11423-020-09767-4

[8] Hieu, H. L., Thanh, H. P. T. & Luong, D. (2024). A dataset of Vietnamese university lecturers’ teaching skills: A TPACK model. Data in Brief, 55, 110551. https:// doi.org/10.1016/j.dib.2024.110551

[9] Kebritchi, M., Lipschuetz, A., & Santiague, L. (2017). Issues and challenges for teaching successful online courses in higher education: A literature review. Journal of Educational Technology Systems, 46(1), 4-29. https://doi.org/10.1177/00472395166617

[10] Lê Tấn Truyền, Huỳnh Kim Thừa, Vũ Duy Thắng (2021). Vai trò của đánh giá năng lực giảng viên Trường Đại học Xây dựng Miền Tây. Tạp chí Thông tin Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Xây dựng Miền Tây, 43, 64-69.

[11] Martin, F., Sun, T., & Westine, C. D. (2020). A systematic review of research on online teaching and learning from 2009 to 2018. Computers & education, 159, 104009. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2020.104009

[12] Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 6, 1017 1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.006 84.x

[13] Muñoz Carril, P. C., González Sanmamed, M., & Hernández Sellés, N. (2013). Pedagogical roles and competencies of university teachers practicing in the e-learning environment. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(3), 462-487. https://doi.org/10.19173/irrodl.v14i3.1477

[14] Nguyễn Phúc Quân. (2023). Phát triển khung năng lực số cho giáo viên trong kỉ nguyên trí tuệ nhân tạo. Kỉ yếu Hội thảo khoa học quốc gia Phát triển năng lực giáo viên trong bối cảnh chuyển đổi số, tr 254-261.

[15] Nguyễn Thị Mỹ Dung, Nguyễn Thị Thanh Thảo. (2020). Giải pháp nâng cao năng lực chuyên môn, nghiệp vụ cho đội ngũ giảng viên công nghệ thông tin trong bối cảnh Cách mạng Công nghiệp 4.0 ở Trường Đại học Đồng Tháp. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 9(6), 57-66.

[16] Nguyễn Tiến Hùng. (2017). Phát triển khung năng lực của đội ngũ công chức, viên chức ngành Giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 142, 15-18.

[17] Quang, H. N., & Tri, H. M. (2021). The challenges and opportunities of online learning during Covid-19 pandemic. Ho Chi Minh City Open University Journal of Science-Social Sciences, 11(1), 3-14. https://doi. org/10.46223/HCMCOUJS.soci.en.11.1.1902.2021

[18] Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

[19] Ryhtä, I., Elonen, I., Saaranen, T., Sormunen, M., Mikkonen, K., Kääriäinen, M., Koskinen, C., Koskinen, M., Koivula, M., Koskimäki, M., Lähteenmäki, M., Wallin, O., Sjögren, T., & Salminen, L. (2020). Social and health care educators’ perceptions of competence in digital pedagogy: A qualitative descriptive study. Nurse Education Today, 92, 104521. https://doi. org/10.1016/j.nedt.2020.104521

[20] Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Articles in Issue