BUILDING A QUALITY CULTURE IN LOWER SECONDARY SCHOOLS THROUGH EDUCATIONAL QUALITY ACCREDITATION ACTIVITIES

BUILDING A QUALITY CULTURE IN LOWER SECONDARY SCHOOLS THROUGH EDUCATIONAL QUALITY ACCREDITATION ACTIVITIES

Nguyen Dang An Long* longnda@kthcm.edu.vn Ho Chi Minh City College of Economics 33 Vinh Vien street, District 10, Ho Chi Minh City, Vietnam
Pham Van Thuan thuanpv@vnu.edu.vn National Academy of Education Management 31 Phan Dinh Giot, Thanh Xuan, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Education quality accreditation in lower secondary schools is a quality management solution that provides reliable results by controlling the schools’ conditions and educational organization processes. It is closely linked to building a quality culture in these schools, including identifying and implementing quality standards, establishing quality inspection procedures, educating quality, facilitating feedback and improvement, creating active learning opportunities, promoting self-responsibility and respect, encouraging cooperation and exchange, building a culture of fair evaluation, respecting and encouraging, and respecting and celebrating achievements. A survey of 305 people in several lower secondary schools in Ho Chi Minh City showed that, in addition to the results achieved, building a quality culture and educational quality accreditation also revealed some limitations, such as incorrect awareness of educational forces; the formality of planning, inspection, and evaluation, and the lack of synchronized in implementing activities of quality culture development and education quality accreditation. From that reality, this article proposes several solutions to build a quality culture in lower secondary schools through educational quality accreditation activities.
Keywords: 
Quality culture
educational quality accreditation
improving educational quality
lower secondary schools
Ho Chi Minh City.
Refers: 

[1] Ủy ban Tiêu chuẩn hóa Quốc tế ISO, Tiêu chuẩn ISO 9001:2015 - Hệ thống quản lí chất lượng

[2] Kim S. Cameron and Robert E. Quinn, (2006), Diagnosing and Changing Organisational Culture, San Francisco, CA: Jossey-Bass.

[3] Phạm Quang Huân, (2007), Văn hóa nhà trường hình thái cốt lỗi của văn hóa tổ chức, Kỉ yếu Hội thảo Văn hóa học đường do Viện Nghiên cứu Sư phạm, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[4] European University Association, (2006), Quality Culture in European Universities: A bottom-up approach, Report on the three rounds of the Quality Culture Project 2002 - http://www.eua.be/qualityassurance/quality-culture-project.

[5] Châu Nhật Duy, (2023), Đánh giá văn hóa chất lượng: Nghiên cứu trường hợp Trường Đại học Đồng Tháp, Tạp chí Giáo dục, số 493, tr.54-58.

[6] Phạm Văn Thuần - Nguyễn Đăng An Long, (2021), Quản lí kiểm định giáo dục trường trung học cơ sở trong bối cảnh đổi mới giáo dục, NXB Giáo dục Việt Nam.

[7] Phạm Văn Thuần - Nguyễn Đăng An Long, (2021), Cẩm nang kiểm định chất lượng giáo dục mầm non và giáo dục phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư số 18/2018/ TT-BGDĐT ban hành Quy định về kiểm định chất lượng giáo dục và công nhận đạt chuẩn quốc gia đối với trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học.

[9] Lê Đức Ngọc và cộng sự, (2008), Xây dựng Văn hoá chất lượng tạo nội lực cho cơ sở đào tạo đáp ứng yêu cầu của thời đại chất lượng, Tạp chí Thông tin Giáo dục, 36/4, 4.

[10] Đinh Thảo Lan Phương, (2023), Phát triển văn hóa chất lượng trong các trường trung học cơ sở công lập, thành phố Thủ Đức, Thành phố Hồ Chí Minh, Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sài Gòn.

[11] Quốc hội, (2019), Luật Giáo dục (Luật số 43/2019/ QH14).

[12] Nguyễn Quang Tuấn, (2023), Kiểm định chất lượng giáo dục trường trung học phổ thông giai đoạn 2025 - 2030, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, DOI: https://doi.org/10.15625/2615-8957/12311107.

Articles in Issue