MANAGING EDUCATION OF SKILLS TO RESPOND TO CLIMATE CHANGE AND PREVENT NATURAL DISASTERS FOR STUDENTS THROUGH CLUB ACTIVITIES IN SEMI-BOARDING ETHNIC MINORITY LOWER SECONDARY SCHOOLS IN THE NORTHERN MOUNTAINOUS PROVINCES

MANAGING EDUCATION OF SKILLS TO RESPOND TO CLIMATE CHANGE AND PREVENT NATURAL DISASTERS FOR STUDENTS THROUGH CLUB ACTIVITIES IN SEMI-BOARDING ETHNIC MINORITY LOWER SECONDARY SCHOOLS IN THE NORTHERN MOUNTAINOUS PROVINCES

Do Thi Nguyen Tieu donguyentieu2103@gmail.com Hoa Tham Primary and Lower Secondary School Hoang Hoa Tham commune, Chi Linh town, Hai Duong province, Vietnam
Summary: 
Every country has been investigating both short-term and long-term adaptation strategies in light of the intricate developments of climate change worldwide. Including teaching about climate change in the curriculum is one of the measures that many nations have implemented globally. Vietnam's schools have been offering climate change education to pupils in accordance with the Ministry of Education and Training's plan since the 2011-2012 academic year. To increase its effectiveness, management strategies must be specifically designed for the kind of school and the unique needs of children in each area. Natural disasters are becoming more frequent due to climate change, so it's important to teach students about both disaster avoidance and climate change adaptation at the same time. It is the basis for this investigation. According to survey data on the current state of affairs, students are more interested in learning through clubs among all other types of instruction. The author highlights some of the most important findings of this study within the limits of this article.
Keywords: 
Skills education
responding to climate change
preventing natural disasters
semi-boarding schools
information
Education
and communication club.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2010), Kế hoạch hành động và ứng phó với biến đổi khí hậu của ngành Giáo dục giai đoạn 2011-2015.

[2] IPCC, (2007), Climate Change 2007 - The Physical science basis of working Group I; Impacts, Adaptation and vulnerability working group II, Mitigation of Climate change working group III, The AR4 synthesis Report cambridge University Press

[3] Viện Dân tộc (Ủy ban Dân tộc), (2014), Nghiên cứu khả năng ứng phó với thiên tai và đề xuất giải pháp tổng thể nâng cao năng lực phòng tránh của cộng đồng các dân tộc thiểu số tại chỗ ở Tây Nguyên, Đề tài cấp Quốc gia.

[4] WHO, (2000), Skills for health.

[5] Nguyễn Phúc Châu, (2010), Quản lí nhà trường, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[6] Hội đồng Quốc gia chỉ đạo biên soạn Từ điển Bách khoa Việt Nam, (1995), Từ điển Bách khoa Việt Nam, Tập I, Hà Nội

[7] Đặng Quốc Bảo, (1998), Một số khái niệm về Quản lí giáo dục, Trường Cán bộ quản lí Giáo dục và Đào tạo Trung ương 1, Hà Nội

[8] Tưởng Duy Hải - Trần Văn Kiên, (2019), Tài liệu giáo dục phòng chống thiên tai và ứng phó với biến đổi khí hậu trong trường mầm non, trường phổ thông, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[9] https://baothanhhoa.vn/cau-lac-bo-trong-truong-hocgop-phan-tao-hung-thu-hoc-tap-cho-hoc-sinh-181276. htm ngày 16/3/2023

[10] Phạm Thị Ngọc Thắng, (2003), Nâng cao chất lượng dạy học phần cảm ứng điện từ và dòng điện xoay chiều, ở các trường trung học cơ sở dân tộc nội trú thông qua việc bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[11] Ngô Quang Sơn (Chủ biên) - Phạm Văn Trường - Nguyễn Thị Bạch Mai, (2019), Phát triển mô hình thông tin, giáo dục và truyền thông nâng cao năng lực phòng tránh thiên tai của cộng đồng các dân tộc thiểu số tại chỗ ở Tây Nguyên (Sách chuyên khảo), NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

Articles in Issue