EDUCATIONAL SCIENCE IN VIETNAM - PRACTICAL ISSUES AND RESEARCH TRENDS FOR THE PERIOD 2023-2030

EDUCATIONAL SCIENCE IN VIETNAM - PRACTICAL ISSUES AND RESEARCH TRENDS FOR THE PERIOD 2023-2030

Nguyen Duc Minh minhnd@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Nguyen Le Van Dung dungnlv@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thi Thanh Thuy thuyntt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Pham Thi Bich Dao* daoptb@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In recent years, the system of scientific and educational research in Vietnam has contributed to providing a scientific basis for the formulation of the Party’s guidelines and policies, and the State’s laws and policies in general and the education sector in particular. Education science majors have clearly and specifically defined the research content and specific research methods, and at the same time mastered the complex point of view while studying the impact on the audience relatively fully. The educational science research focuses on two directions: basic research and applied research. The research results show that besides the remarkable development steps, affirming the position of a science, Vietnam’s educational science still reveals some limitations. Through the study of topics under the national education science program system, the NAFOSTED Foundation and ministerial-level topics managed by the Ministry of Education and Training, the article describes the current status of education science research activities in Vietnam during the period 2011- 2022 to analyze some results and inadequacies as a basis for proposing trends in educational science research in Vietnam in the future period.
Keywords: 
educational science
Current status
research orientation.
Refers: 

[1] Nguyễn Lộc, (2011), Khái niệm, cấu phần và xu thế nghiên cứu của khoa học giáo dục, trong khoa học giáo dục Việt Nam từ đổi mới đến nay, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[2] UNESCO, (1991), Strengthening Educational Research in Developing Countries, International Institute for Educational Planning

[3] Quality Assurance Netherlands Universities (QANU), (2013), Research Review Pedagogics and Education Science, The Netherlands

[4] Vũ Ngọc Hải, (2011), Đổi mới nghiên cứu khoa học giáo dục Việt Nam - nhìn lại để phát triển trong khoa học giáo dục Việt Nam từ đổi mới đến nay, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[5] Trần Ngọc Thêm, (2011), Triết lí giáo dục Việt Nam - từ truyền thống đến hiện đại, trong khoa học giáo dục Việt Nam từ đổi mới đến nay, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Chiến lược Phát triển giáo dục Việt Nam giai đoạn 2011 - 2020.

[7] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2011), Khoa học giáo dục Việt Nam từ đổi mới đến nay, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[8] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2013), Thuyết minh Chương trình nghiên cứu quốc gia về khoa học giáo dục “Nghiên cứu phát triển khoa học giáo dục đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản toàn diện nền giáo dục Việt Nam”.

[9] Partnership for 21st century skills; Programme for International Student Assessment; National Assessment Program – Literacy and Numeracy; Trends in International Mathematics and Science Study; Assessment Research Centre Online Testing System.

[10] Professional Learning Team; Students With Additional Needs; Study of Society and the Enviroment.

[11] Assessment and Teaching of 21st Century Skills; Assessment and Learning Partnerships; Curriculum, Assessment and Reporting Leader

[12] http://www.chuongtrinhkhoa học giáo dục.moet.gov.vn, Sổ tay thông tin các nhiệm vụ khoa học và công nghệ thuộc Chương trình Khoa học giáo dục 2016 - 2020

[13] www.https://nafosted.gov.vn/, Quỹ Phát triển Khoa học Công nghệ Quốc gia

Articles in Issue