Developing student learning motivation - An essential competence of school teachers to meet the challenges of education 4.0

Developing student learning motivation - An essential competence of school teachers to meet the challenges of education 4.0

Nguyen Thi Thuy Dung thuydung139@gmail.com University of Social Sciences and Humanities - Vietnam National University Ho Chi Minh City 10-12 Dinh Tien Hoang, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
In the context of the industrial revolution 4.0 with the great progress in technology and science, the rapid changes in economy, culture, and society lead to both positive and negative impacts on the students, making it even more important to develop learning motivation for students. Based on the results of theoretical research methods such as analysis and synthesis, systematization and generalization of some theroies on human needs and motivation in general, and on students’ learning motivation in particular conducted by different authors in the world as well as in Vietnam, the article investigates the concept and the necessity of developing students’ learning motivation. It also analyzes the ability of teachers in motivating students to learn as one of essential teacher competencies to meet the requirements of Education 4.0. The theoretical basis explained in this paper could be used as a reference for teachers in their learning and practice, as well as for pedagogical colleges and schools in their professional development activities for teachers to meet the requirements of the new educational situation.
Keywords: 
Learning motivation
developing learning motivation
students
School teachers
Refers: 

[1] Schunk, D.H., (2000), Coming to Terms with Motivation Constructs, Contemporary Educational Psychology, 25, p.116-119

[2] Pintrich, P.R., (2003), A Motivation Science Perspective on the Role of Student Motivation in Learning and Teaching Contexts, Journal of Educational Psychology, 95(4), p.667-686.

[3] Spratt M., Humphreys G., & Chan V., (2002), Autonomous Language Learning: Hong Kong Tertiary Students’ Attitudes and Behaviours, Evaluation & Reaseach in Education, 16(1), p.1-18.

[4] Huitt W., (2011), Motivation to learn: An Overview, Educational Psychology Interactive, Valdosta, GA: Valdosta State University

[5] Phạm Minh Hạc (chủ biên), (2013), Từ điển Bách khoa Tâm lí học, Giáo dục học Việt Nam, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[6] Đoàn Huy Oánh, (2004), Tâm lí sư phạm, NXB Đại học Quốc gia, Thành phố Hồ Chí Minh.

[7] Đỗ Hữu Tài - Lâm Thanh Hiền - Nguyễn Thanh Lâm, (2016), Các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên - ví dụ thực tiễn tại Trường Đại học Lạc Hồng, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Lạc Hồng, số 5, tr.1- 6.

[8] Hoàng Thị Mỹ Nga - Nguyễn Tuấn Kiệt, (2016), Phân tích các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên kinh tế, Trường Đại học Cần Thơ, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, số 46, tr.107-115.

[9] Vũ Dũng (chủ biên), (2008), Từ điển Tâm lí học, NXB Bách khoa, Hà Nội.

[10] Vũ Dũng, (2009), Giáo trình Tâm lí học Quản lí, NXB Giáo dục, Hà Nội

[11] Dương Thị Kim Oanh, (2013), Một số hướng tiếp cận trong nghiên cứu động cơ học tập, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 48, tr.138-148.

[12] Phạm Hồng Quang - Lê Hồng Sơn, (2011), Xây dựng môi trường học tập cho học sinh trung học phổ thông, Bộ Giáo dục và Đào tạo, Tài liệu bồi dưỡng thường xuyên cho giáo viên trung học phổ thông, giai đoạn 2011-2018.

[13] Đinh Phương Duy, (2015), Hình thành động cơ học tập cho học sinh từ môi trường thân thiện, Kỉ yếu Hội thảo Khoa học quốc gia Động cơ học tập của người học và trách nhiệm của người dạy - Thực trạng và giải pháp, tr.334-339, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[14] Theobald, M.A., (2006), Increasing student motivation: Strategies for midle and high school teachers, Thousand Oaks, California: Corwin Press.

[15] Slavin, R.E., (2006), Educational psychology theory and practice, (8th edition), Boston: Pearson Education, Inc.

[16] Nguyễn Tùng Lâm, (2015), Tìm giải pháp tạo động lực học tập với học sinh yếu kém phổ thông, Kỉ yếu Hội thảo Khoa học quốc gia Động cơ học tập của người học và trách nhiệm của người dạy - Thực trạng và giải pháp, tr.147-157, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[17] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Ban Quản lí chương trình ETEP, (25/3/2018), Người giáo viên chủ nhiệm trong kỉ nguyên 4.0, Truy cập từ etep.moet.gov.vn ngày 23 tháng 3 năm 2019.

Articles in Issue