APPLYING PROBLEM - SOLVING METHODS IN TEACHING NATURAL SCIENCES: THE DESIGN AND IMPLEMENTATION OF THE STEM TOPICS OF AIRBAG SIMULATION

APPLYING PROBLEM - SOLVING METHODS IN TEACHING NATURAL SCIENCES: THE DESIGN AND IMPLEMENTATION OF THE STEM TOPICS OF AIRBAG SIMULATION

Cao Cu Giac* giaccc@vinhuni.edu.vn Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Nguyen Thi Hang nguyenthihangsg@gmail.com Vo Van Tan Secondary School 62 Phan Sao Nam, Ward 11, Tan Binh district, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
In Vietnam today, there is a strong and comprehensive innovation in the field of education. Educational scientists have suggested a shift from content-based to competency-based teaching. On such basic, many new research directions in teaching have appeared compared to the past, such as integrated teaching and applying science to practice and STEM education, etc. Among these approaches, STEM education is an interesting topic for secondary school students. There are many teaching methods used in STEM education, including project-based teaching, discovery teaching, and cooperative teaching. Through the research process, we realize that STEM is an integrated research approach, so we should choose one of the appropriate methods to approach it, which is problem-solving teaching method. How to teach STEM topics with the teaching methods of problem-solving? This will be illustrated through the design and implementation of an airbag simulation.
Keywords: 
problem-solving
Natural Sciences
STEM education
airbag simulation.
Refers: 

[1] Yildiz, S. G., & Ozdemir, A, S, (2015), A content Analysis Study About Stem Education, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9, p.14-21.

[2] Yldirim, B., & Topalcengiz, E. S, (2018), Stem Pedagogical Content Knowledge Scale (STEMPCK): A Validity and Reliability Study, Journal of STEM Teacher Education, 2(53), p.1-20, https://doi.org/10.30707/ jste53.2yildirim

[3] Stephanie, M. S - Erin, E. P-B, (2019), Developing student 21st Century skills in selected exemplary inclusive STEM high schools, International Journal of STEM education, 6(39), https://doi.org/10.1186/ s40594-019-0192-1

[4] Nguyễn Thanh Nga - Phùng Việt Hải - Nguyễn Quang Linh - Hoàng Phước Muội, (2017), Thiết kế và tổ chức chủ đề giáo dục STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông Việt Nam, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[5] Nguyễn Văn Hưng - Thiều Thị Thu Hà, (2022), Quy trình dạy học môn Khoa học ở tiểu học theo tiếp cận giáo dục STEM, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, tập 67, số 1, tr.87-94.

[6] Nguyễn Thị Thu Hồng - Trần Quốc Bảo, (2019), Phát triển kĩ năng nghiên cứu khoa học của sinh viên kĩ thuật thông qua dạy học giải quyết vấn đề, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, 4, tr.234-238.

[7] Nguyễn Bá Kim, (2004), Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[8] Phạm Văn Công, (2011), Tạo tình huống gợi vấn đề trong dạy học giải quyết vấn đề số thập phân cho học sinh lớp 5, Tạp chí Giáo dục, số 274, tr.42-44.

[9] Nguyễn Sỹ Nam - Đào Ngọc Chính - Phan Thị Bích Lợi, (2018), Một số vấn đề về giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông đáp ứng Chương trình Giáo dục phổ thông mới, Tạp chí Giáo dục, số 9, tr.25-29

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình giáo dục môn Khoa học tự nhiên, Hà Nội.

Articles in Issue