Tổng quan các nghiên cứu về mô hình quản trị trường đại học công lập 1

Tổng quan các nghiên cứu về mô hình quản trị trường đại học công lập 1

Đinh Xuân Khoa khoadx@vinhuni.edu.vn Trường Đại học Vinh 182 Lê Duẩn, thành phố Vinh, tỉnh Nghệ An, Việt Nam
Phạm Minh Hùng minhhungdhv@gmail.com Trường Đại học Vinh 182 Lê Duẩn, thành phố Vinh, tỉnh Nghệ An, Việt Nam
Tóm tắt: 
Bài viết trình bày tổng quan các nghiên cứu về mô hình quản trị trường đại học công lập.Theo tác giả bài viết, tổng quan các nghiên cứu về mô hình quản trị trường đại học công lập sẽ cung cấp một bức tranh toàn cảnh về sự phát triển mô hình quản trị trường đại học công lập trên cả phương diện lí luận và thực tiễn. Những kết quả nghiên cứu cũng như các vấn đề còn chưa được giải quyết của các nhà khoa học trong và ngoài nước sẽ làm chỗ dựa quan trọng để xây dựng cơ sở lí luận cho việc đề xuất mô hình quản trị trường đại học công lập trong nền kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa ở Việt Nam hiện nay
Từ khóa: 
Governance
university governance
university governance model
public university
Tham khảo: 

[1] Clark, B., (1978), Coordination: Patterns and processes, In C. Kerr, J. Millett, B. R. Clark, B. MacArthur & H. Bowen (Eds.), 12 systems of higher education: 6 decisive issues. New York: ICED: International Council for Educational Development.

[2] Millett, J., (1962), The academic communiti, New York: McGrawHill.

[3] Goodman, P., (1962), The communiti of scholars. New York: Random House. Henard, F., & Mitterle, A. (2009). Governance and qualiti guidelines: A review of governance arrangements and qualiti assurance guidelines: OECD.

[4] Blau, P. M., (1974), On the nature of organizations. New York: John Wiley and Sons.

[5] Weick, K., (1979), Educational organisations as loosely coupled systems. Administrative Science Quarterly, 21(1), 1-19.

[6] Clark, B., (1996), Substantive growth and innovative organization: New categories for higher education Research. Higher Education, 32(4), 417-430.601

[7] Braun, D. & Merrien, F.-X., (1999), Governance of universities and modernisation of the State: Analytical aspects. In D. Braun & F.-X. Merrien (Eds.), Towards a new model of governance for universities: A comparative view. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

[8] Van Vught, F. A., (1989), Governmental strategies and innovation in higher education. London: Jessica Kingsley

[9] Van Vught, F. A., (1994), Autonomy and accountabiliti in government/ universiti relationships. In J

[10] Birnbaum, R., (1989a), The cybernetic institution: Towards an integration of governance theories. Higher Education, 18(2), 239- 253.

[11] Kezar, A., & Eckel, P. D., (2004), Meeting today's governance challenges: A synthesis of the literature and examination of a future agenda for scholarship. Journal of Higher Education, 75(4), 371-399.

[12] McDaniel, O. C., (1996), The paradigms of governance in higher education systems. Higher Education Policy, 9(2), 137-158.

[13] McNay, I., (1999), Changing cultures in UK higher education - The state as corporate market bureaucracy and the emergent academic enterprise. In D. Braun & M. F-X (Eds.), Towards a new model of governance for universities? A comparative view. London: Jessica Kingsley

[14] Gumport, P.J., (2000), Academic governance: new light on old issues. AGB Occasional Paper. Washington, DC: Association of Governing Boards of Universities and Colleges.

[15] Yammarino, F.J., & Dansereau, F., (2001), A multiple-level approach for understanding the nature of leadership studies. In C.L. Outcalt, S.K. Faris, and K.N. McMahon (Eds.), Developing non-hierarchical leadership on campus: Case studies and best practices in higher education (pp. 24-37). Westport, CT: Greenwood Press.

[16] Kezar, A. J. , (2001), Understanding and facilitating organizational change in the twenti-first century. ASHE-ERIC Higher Education Report, 28:4. San Francisco: Jossey-Bass.

[17] Kohler, J., & Huber, J., (2006), Higher education governance - Background, significance and purpose. In J. Kohler & J. Huber (Eds.), Higher education governance between democratic culture, academic aspirations and market forces. Strasbourg: Council of Europe.

[18] De Boer, H., & File, J., (2009), Higher education governance reforms across Europe. The Netherlands: Centre for Higher Education Policy Studies, Universiti of Twente

[19] Dobbins, M., (2011), Higher education in Central and Eastern Europe: Convergence towards a common model?. Basingstoke: Palgrave.

[20] Mora, J., (2001a), Governance and management in the new universiti. Tertiary Education and Management, 7, 95-110.

[21] Clark, B. (2012). Entrepreneurial universiti. Comparative Education Policy Research Unit: Citi Universiti of Hong Kong.

[22] Capano, G., (2011), Government continues to do its job. A comparative study of governance shifts in the higher education sector. Public A

[23] Nguyễn Hữu Quý, (2010), Quản lí trường đại học theo mô hình Balanced Scorecad, Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Đà Nẵng, số 2.

[24] Nguyễn Thị Kim Anh, (2010), Ứng dụng mô hình Balanced Scorecad trong quản trị trường đại học, Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Giải pháp nâng cao hiệu quả quản lí giáo dục đại học và cao đẳng Việt Nam”, TP. Hồ Chí Minh.

[25] Phạm Thị Lan Phượng, (2010), Quản trị giáo dục đại học tại Anh quốc và những gợi mở đổi mới quản lí giáo dục đại học Việt Nam, Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Giải pháp nâng cao hiệu quả quản lí giáo dục đại học và cao đẳng Việt Nam”, TP. Hồ Chí Minh.

[26] Phạm Thị Ly, (2016), Quản trị tại đại học Việt Nam - những điểm tương đồng và khác biệt so với Anh quốc, Hội thảo “Nghiên cứu so sánh về quản trị đại học tại Việt Nam và Vương quốc Anh” tổ chức tại Đại học Đà Nẵng.

[27] Lâm Quang Thiệp, (2017), Hội đồng trường trong các cơ sở giáo dục đại học công lập, Kỉ yếu Hội thảo khoa học: Hội đồng trường - khâu đột phá trong việc thực hiện tự chủ đai học, Hiệp hội các trường đại học cao đẳng Việt Nam, Hải Dương

[28] Lê Đức Ngọc và Phạm Hương Thảo, (2016), Đảm bảo thực hiện quyền tự chủ và trách nhiệm xã hội cho hệ thống giáo dục đại học Việt Nam, trong cuốn Tự chủ đại học và trách nhiệm xã hội, NXB Thông tin và Truyền thông, Hà Nội.

Bài viết cùng số