EVALUATING STUDENT’S RESULTS BASED ON COMPETENCE-ORIENTED APPROACH: SOME SUGGESTIONS ON TEACHING INFORMATICS AT HIGH SCHOOLS

EVALUATING STUDENT’S RESULTS BASED ON COMPETENCE-ORIENTED APPROACH: SOME SUGGESTIONS ON TEACHING INFORMATICS AT HIGH SCHOOLS

Dang Ngoc Tuan dntuan@quangbinh.edu.vn Quang Binh department of education and training 187 Huu Nghi, Dong Hoi city, Quang Binh province, Vietnam
Nguyen Tuong Tri nguyentuongtri@dhsphue.edu.vn Hue University of Education 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue province, Vietnam
Summary: 
Evaluating students’ results is a regular and continuous issue in the teaching process. In the context of high school curriculum innovation and the transition from content-oriented teaching to capacity-oriented teaching method which is approved by National Assembly of Vietnam, it is an indispensable mission to carry out the research on the evaluation method of students’ results. In this paper, by analyzing some characteristics of each teaching approach, the authors propose a measure of assessing students’ learning outcomes based on a competence-oriented approach on a case study for Informatics subject at high schools
Keywords: 
Evaluation
quality
competency
Informatics
high school
Refers: 

[1] Nguyễn Minh Thuyết (Tổng chủ biên), (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông, Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[2] Đỗ Anh Dũng, (2019), Đổi mới kiểm tra đánh giá theo định hướng tiếp cận năng lực học sinh, Vụ Giáo dục Trung học, Website: https://tusach.thuvienkhoahoc.com.

[3] Nguyễn Quang Thuấn, (2016), Đánh giá theo định hướng năng lực, Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, Nghiên cứu Giáo dục, Tập 32, Số 2, tr.68 - 82.

[4] Hoàng Hòa Bình, (2015), Năng lực và đánh giá theo năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 71.

[5] Nguyễn Thu Hà, (2014), Giảng dạy theo năng lực và đánh giá theo năng lực trong giáo dục: Một số vấn đề lí luận cơ bản, Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, Nghiên cứu Giáo dục, Tập 30, Số 2, tr.56-64

[6] Lương Việt Thái (chủ nhiệm đề tài), Nguyễn Hồng Thuận, Phạm Thanh Tâm (2011), Phát triển Chương trình Giáo dục phổ thông theo định hướng phát triển năng lực người học, Đề tài nghiên cứu khoa học, Mã số: B2008-37-52 TĐ, Hà Nội.

[7] Đặng Thành Hưng, (2012), Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Quản lí Giáo dục, (43), tháng 12/2012

[8] Hồ Sỹ Đàm, (2018), Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học.

[9] Đỗ Ngọc Thống (2011), Xây dựng Chương trình Giáo dục phổ thông theo hướng tiếp cận năng lực, Tạp chí Khoa học Giáo dục, (68), tháng 5/2011.

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2014), Tài liệu tập huấn đổi mới kiểm tra đánh giá theo hướng tiếp cận năng lực học sinh các môn học, Vụ Giáo dục Trung học

[11] Nguyễn Thế Dũng, (2016), Dạy học Tin học theo định hướng phát triển NL với mô hình B-learning - Một trường hợp nghiên cứu ở Đại học Sư phạm Huế, Tạp chí Khoa học - Trường Đại học Quảng Nam, số 9/ 2016

Articles in Issue