APPLYING THE ICEBERG PRINCIPLE IN TEACHING READING COMPREHENSION OF “SALT OF THE FOREST” BY NGUYEN HUY THIEP FOR 11TH GRADE STUDENTS

APPLYING THE ICEBERG PRINCIPLE IN TEACHING READING COMPREHENSION OF “SALT OF THE FOREST” BY NGUYEN HUY THIEP FOR 11TH GRADE STUDENTS

Pham Thi Thu Hien hienpham170980@gmail.com VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 182 Luong The Vinh, Thanh Xuan, Hanoi, Vietnam
Hoang Thi Thuy Duong hoangthuyduong28.04@gmail.com VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 182 Luong The Vinh, Thanh Xuan, Hanoi, Vietnam
Summary: 
A work of art as an “iceberg” is a writing principle proposed by the writer Ernest Hemingway (USA). According to this principle, different meaning layers of literary works will be drawn by readers depending on their experience and inspiration from images. This style of writing, therefore, emphasizes the creativity of the readers when reading the works. The paper proposes how to apply the iceberg principle in teaching reading comprehension of “Salt of the Forest” by Nguyen Huy Thiep for 11th grade students under the new Philology Curriculum (2018) to see the different meaning layers of the work, thereby contributing to the development of linguistic and literary competencies, especially creative reading skills for students.
Keywords: 
Iceberg
reading comprehension
creative reading
“Salt of the Forest”
Nguyễn Huy Thiệp
Refers: 

[1] Lê Huy Bắc, (2013), Văn học hậu hiện đại lí thuyết và tiếp nhận, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[2] Huy Thông, (19/7/2018), Nhà văn Nguyễn Huy Thiệp: Tôi chỉ là người “độc hành kì đạo”, Trang Thethaovanhoa. vn, Nguồn: https://thethaovanhoa.vn/van-hoa/nhavan-nguyen-huy-thiep-toi-chi-la-nguo...

[3] Trần Đình Sử, (2012), Lí thuyết tiếp nhận và phê bình văn học, trang Phê bình văn học, Nguồn: https://phebinhvanhoc.com.vn/ly-thuyet-tiep-nh an-va-phe-binh-van-hoc/.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Gáo dục phổ thông môn Ngữ văn.

[6] Đỗ Ngọc Thống (Tổng chủ biên) - Bùi Minh Đức (chủ biên) - Đỗ Thu Hà - Phạm Thị Thu Hiền - Lê Thị Minh Nguyệt, (2018), Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ văn Trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[7] Hà Minh Đức (Chủ biên) - Đỗ Văn Khang - Phạm Quang Long - Phạm Thành Hưng - Nguyễn Văn Nam - Đoàn Đức Phương - Trần Khánh Thành - Lí Hoài Thu, (2003), Lí luận văn học, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[8] Nguyễn Thị Bình, (2015), Văn xuôi Việt Nam sau 1975, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[9] Nguyễn Viết Chữ, (2013), Phương pháp dạy học tác phẩm văn chương (Theo thể loại), NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[10] Trần Thị Hà, (2017), Vận dụng chiến thuật “cuộc giao tiếp văn học” vào dạy học đọc hiểu truyện ngắn Việt Nam giai đoạn 1945 - 1975 ở Trung học phổ thông, Luận văn Thạc sĩ khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2.

Articles in Issue