SOME TYPES OF EXERCISES TO ASSESS NATURAL SCIENCE COMPETENCY FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS BASED ON THE PISA APPROACH

SOME TYPES OF EXERCISES TO ASSESS NATURAL SCIENCE COMPETENCY FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS BASED ON THE PISA APPROACH

Nguyen Thi Diem Hang diemhangtn@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Cao Cu Giac caocugiacvinhuni@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Le Danh Binh ledanhbinh@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
The article focuses on analyzing the natural science competencies for secondary school-age students with the specific competencies, criteria and expression level. Thereby, the authors propose a number of exercises based on the PISA approach to evaluate each criterion of component competency according to the content of the natural science curriculum, including: (1) Exercises for assessing cognitive competence of natural science; (2) Exercises to evaluate the competence of studying the natural world; (3) Exercises assessing the competence of applying the learned knowledge and skills. Each type of the exercises includes examples of illustration and analysis, as well as assessment of the stu
Keywords: 
Natural science competence
PISA approaching exercise
competency assessment
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình môn học Khoa học tự nhiên, Hà Nội.

[2] Bernd Meier - Nguyễn Văn Cường, (2014), Lí luận dạy học hiện đại - Cơ sở đổi mới mục tiêu, nội dung và phương pháp dạy học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[3] OECD, (2017), PISA 2015 Assessment and Analytical Framework, OECD Pulishing, Paris.

[4] Cao Cự Giác (Chủ biên) - Nguyễn Thị Nhị - Trần Thị Gái - Nguyễn Văn Minh - Nguyễn Thị Hoa - Nguyễn Thị Phượng Liên - Nguyễn Thị Diễm Hằng - Nguyễn Thị Liên Hương, (2017), Bài tập đánh giá năng lực khoa học tự nhiên theo tiếp cận PISA, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội

[5] Nguyễn Thị Diễm Hằng - Cao Cự Giác - Lê Danh Bình, (2017), Thực trạng thiết kế và sử dụng bài tập đánh giá năng lực Khoa học Tự nhiên cho học sinh trung học cơ sở theo tiếp cận PISA, Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc tế Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, tr. 575-582.

[6] Nguyễn Thị Diễm Hằng - Cao Cự Giác - Lê Danh Bình, (2019), Thực trạng hiểu biết về năng lực khoa học tự nhiên của học sinh trung học cơ sở - Góc nhìn từ giáo viên, Tạp chí Khoa học, Đại học Vinh, Tập 48, số 1B, tr.14-20

[7] Nguyễn Thị Diễm Hằng - Cao Cự Giác - Lê Danh Bình, (2019), Xây dựng khung năng lực khoa học tự nhiên của học sinh trung học cơ sở theo cách đánh giá của PISA, Tạp chí Giáo dục, số 463, tr.25-29.

[8] Hà Thị Lan Hương, (2017), Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học của học sinh thông qua dạy học lĩnh vực khoa học tự nhiên ở trường trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 1A, tr.218-266.

[9] Lê Đình Trung - Phan Thị Thanh Hội, (2016), Dạy học theo định hướng hình thành và phát triển năng lực người học ở trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[10] Nguyễn Thị Việt Nga, (2016), Hình thành kĩ năng đánh giá năng lực khoa học của học sinh theo quan điểm PISA trong dạy học sinh học ở trường phổ thông, Luận án Tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

[11] Đỗ Hương Trà (Chủ biên) - Nguyễn Văn Biên - Trần Khánh Ngọc - Trần Trung Ninh - Trần Thị Thanh Thủy - Nguyễn Công Khanh - Nguyễn Vũ Bích Hiền, (2015), Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh - Quyển 1: Khoa học Tự nhiên, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

Articles in Issue