VOCATIONAL EDUCATION FOR HIGH SCHOOL STUDENTS UNDER THE EDUCATION PROGRAM IN NGHE AN PROVINCE

VOCATIONAL EDUCATION FOR HIGH SCHOOL STUDENTS UNDER THE EDUCATION PROGRAM IN NGHE AN PROVINCE

Dang Van Hai haidv@nghean.edu.vn Nghe An Education Union No.67, Nguyen Thi Minh Khai, Vinh city, Nghe An, Vietnam
Summary: 
Vocational education for high school students have attracted great attention of schools, parents and the whole society. Developing good vocational education for high school students will help them choose the right path, find a career that fits their capacity, interests, family situation and the human resource needs of the society, contributing to the development of national human resources, and the enhancement of international integration. Vocational education is specifically concerned with the objectives, structure and content of each level and subject in the 2018 general education program as well as in the local education programs. In order to implement vocational education in the local education program, it is necessary to select contents and topics which are practical for developing necessary qualities and competences for students to meet the occupational requirements, as well as the local strengths through experiential learning activities and active learning projects in correlation with the situation of economic, political, social, labor-production and cultural development of the locality in the context of the province’s integration into the country and the world economy
Keywords: 
Vocational education
high school students
education program
local
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông năm 2018, Hà Nội

[2] Đỗ Thị Bích Loan - Lương Việt Thái, (04/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông mới và vấn đề phân luồng học sinh, Tạp chí Khoa học Giáo dục.

[3] Sở Giáo dục và Đào tạo Nghệ An, (2019), Dự thảo Chương trình Giáo dục địa phương, Nghệ An

[4] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2013), Đề tài Nghiên cứu khoa học cấp Bộ: Giải pháp phân luồng và liên thông trong hệ thống giáo dục quốc dân Việt Nam, Mã số: B2010-37-89CT, Chủ nhiệm Đỗ Thị Bích Loan.

[5] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2018), Giải pháp phân luồng học sinh sau Trung học cơ sở, mã số: KHGD/16-20.ĐT.002, Chủ nhiệm Đỗ Thị Bích Loan, Kỉ yếu Hội thảo

[6] Đặng Văn Hải, (01/2019), Tình hình thực hiện phân luồng học sinh trung học trên địa bàn tỉnh Nghệ An sau 5 năm thực hiện Nghị quyết 29-NQ/TƯ về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, Tạp chí Khoa học Giáo dục

[7] Đặng Văn Hải, (2018), Improving the effectiveness of career education and career guidance activities for high school students in Nghe An province, Vietnam Journal of Education, Vol. 3

[8] Quốc hội, (2019), Luật Giáo dục (Luật số 43/2019/ QH14), Hà Nội.

[9] Đỗ Thị Bích Loan, (October 2015), Career Guidance in Secondary schools - A literature Review and Strategic Solutions for Vietnamese Rural Areas, American international Journal of Social science, Vol. 4, No 5

[10] Nguyễn Đức Trí, (9/2006), Giáo dục hướng nghiệp trong trường phổ thông: vấn đề và định hướng giải pháp, Tạp chí Giáo dục, số 146

Articles in Issue