DESIGNING STEM TOPICS BASED ON THE TECHNICAL PROCESS APPROACH

DESIGNING STEM TOPICS BASED ON THE TECHNICAL PROCESS APPROACH

Le Chi Nguyen lechinguyen@vnu.edu.vn VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Designing STEM topics based on the technical process approach are commonly used by teachers in STEM education activities in high schools. On the basis of analysing a number of guiding documents of the Ministry of Education and Training on organizing the STEM education activities, in this article, the authors focus on the three most basic contents in designing STEM lessons that approach the engineering processes, including: Lesson design ideas; Learning situation creating; and Criteria for evaluating products/ solutions for problem solving.
Keywords: 
STEM education
STEM lessons
technical process approach
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Lê Huy Hoàng (Tổng chủ biên), Hướng dẫn giáo dục STEM, dùng cho cán bộ quản lí, giáo viên cấp Trung học phổ thông.

[3] Nguyễn Văn Biên (chủ biên), (2019), Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn số 3089/ BGĐT – GDTrH về Triển khai thực hiện giáo dục STEM trong các trường phổ thông.

[5] Lê Chí Nguyện, (7/2021), Phát triển năng lực Vật lí cho học sinh thông qua dạy học STEM, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 43, tr.12-17.

[6] Rodger W. Bybee, (27 Aug 2010), What Is STEM Education? Science, Vol. 329, Issue 5995, pp. 996- 1004.

Articles in Issue