TRAINING STATISTICAL UNDERSTANDING, REASONING AND THINKING FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

TRAINING STATISTICAL UNDERSTANDING, REASONING AND THINKING FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Hoang Le Minh hoangleminh@hdu.edu.vn Hong Duc University 565 Quang Trung, Tan Son ward, Thanh Hoa city, Thanh Hoa provine. Vietnam
Summary: 
In this article, the authors study the statistical content in 2018 mathematics program of Vietnam, synthesize and provide different views to students’ concepts on statistical understanding, reasoning and thinking. On that basis, we determine the pedagogical effects of training statistical understanding, reasoning and thinking for students with the aim of enhancing the applicability and practical values of mathematics in real life.
Keywords: 
Training
statistical understanding
statistical reasoning
Statistical thinking
2018 mathematics programs
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2006), Quyết định số 16/2006/ QĐ-BGDĐT ngày 05 tháng 5 năm 2006 ban hành Chương trình Giáo dục phổ thông

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư số 32/2018/ TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 ban hành Chương trình Giáo dục phổ thông.

[3] Watson, J. M, (1997), Assessing statistical literacy through the use of media surveys. In Gal, I. & Garfield, J., The assessment challenge in statistics education, Amsterdam, the Netherlands: International statistical institute/IOS Press.

[4] Rumsey, B. J, (2002), Statistical Literacy as a Goal for Introductory Statistics, Journal of Statistics Education [Online], Vol. 10, No. 3, www.amstat.org/publications/ jse/v10n3/rumsey2.html.

[5] Ben-Zvi, D. & Garfield, J., (2004), The challenge of developing Statistical literacy, reasoning and thinking, Kluwer academic publishers, printed in the Netherlands, pp. 3-15.

[6] Joan B. Garfield - Dani Ben-Zvi, (2008), Developing Students’ Statistical Reasoning, Springer.

[7] Garfield, J. & Gal, I, (1999), Teaching and Assessing Statistical Reasoning in Developing Mathematical Reasoning in Grades K-12, ed. L. Stiff, Reston, VA: National Council Teachers of Mathematics, pp. 207- 219.

[8] Hoàng Nam Hải, (2013), Phát triển năng lực suy luận thống kê cho sinh viên cao đẳng chuyên nghiệp, Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Vinh.

[9] delMas, R. C., (2002), Statistical literacy, reasoning and learning: A commentary, Journal of Statistics Education [Online], Vol. 10, No. 3, www.amstat.org/publications/ jse/v10n3/delmas_intro.html.

[10] Lê Thị Hoài Châu, (2012), Dạy học Xác suất - Thống kê ở trường phổ thông

Articles in Issue