DEVELOPING A PLAN TO USE EXPERIMENTS IN TEACHING THE PROJECT OF “THE LAWS OF GASES” IN HIGH SCHOOL PHYSICS PROGRAM

DEVELOPING A PLAN TO USE EXPERIMENTS IN TEACHING THE PROJECT OF “THE LAWS OF GASES” IN HIGH SCHOOL PHYSICS PROGRAM

Nguyen Thi Thu Thuy nttthuythpt1986@gmail.com Van Giang High School Cuu Cao ward, Van Giang district, Hung Yen province, Vietnam
Summary: 
In Physics, experimentation is an indispensable activity in students’ physical perception. Through performing and observing experiments, students can increase interest, develop the ability to explore and discover the laws and phenomena of physics, as well as relate academic knowledge to real life. However, a survey of the current situation of teaching Physics at some high schools shows that students do not have many opportunities to participate in experiments during their learning process, especially in direct experiments, so their’ experimental capacity is very limited. Therefore, the authors aims to provide solutions to enhance students’ experimental capacity in the learning process, including: organizing learning activities for students to have the opportunity to improve, design and create experimental sets, then perform their own experiments to test the laws by the sets that they have already created. The process of pedagogical experimentation applying illustrations into the teaching content of “the laws of gases” through projectbased teaching shows that the designed solution is feasible and effective, in line with the current conditions of physics teaching in high schools while still ensuring the set goal of developing students’ experimental capacity capacity as well as a system of competencies and qualities in the general educational goal.
Keywords: 
experiment
experiment using
experimental designing
experimental capacity
experimental fabrication
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Vật lí, Ban hành kèm theo thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT.

[2] Lê Văn Giáo, Lê Công Triêm, Lê Thúc Tuấn, (2005), Một số vấn đề về phương pháp dạy học Vật lí ở trường trung học phổ thông, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[3] Lê Văn Giáo, Lê Thị Cẩm Tú, Nguyễn Thị Lan Ngọc - Nguyễn Viết Thanh Minh, (2018), Giáo trình lí luận dạy học Vật lí, NXB Đại học Huế.

[4] Phạm Kim Chung, Lê Thái Hưng, Lê Thị Thu Hiền, (2017), Giáo trình Phương pháp dạy học Vật lí ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội

[5] Phạm Hữu Tòng, (2004), Dạy học Vật lí ở trường phổ thông theo định hướng phát triển hoạt động học tích cực, tự chủ, sáng tạo và tư duy khoa học, NXB Đại học Sư phạm.

[6] Phạm Hữu Tòng, Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2008), Dự án Đào tạo giáo viên trung học cơ sở, Lí luận dạy học Vật lí 1, NXB Đại học.

[7] Schreiber, N., Theyssen, H. & Schecker, H: Experimentelle Kompetenz messen? In: Physik und Didaktik in Schule und Hochschule, 8 Nr. 3, S. 92-101.

Articles in Issue