BUILDING RUBRICS FOR EVALUATING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES IN PEDAGOGY SUBJECTS AT UNIVERSITY LEVEL IN COMPETENCY-BASED APPROACH

BUILDING RUBRICS FOR EVALUATING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES IN PEDAGOGY SUBJECTS AT UNIVERSITY LEVEL IN COMPETENCY-BASED APPROACH

Nguyen Thi Thanh Tra tratlgd@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In evaluating students’ learning outcomes at the course level in general, and in Pedagogy subjects in particularly based on competence approach, one of the most difficult steps is to build tools for evaluating competence of learners, of which rubric is the most efficient tool. This article clarifies the methods of building rubrics for evaluating learning outcomes in Pedagogy in competencebased approach, including two steps which are defining evaluation criteria for particular competences and determining the achievement levels of such criteria. Each step is described in details to clarify the typical features of competence-based evaluation in order to provide lecturers a reference for teaching this course.
Keywords: 
Rubric
evaluating learning outcomes
pedagogy
competence-based approach
Refers: 

[1] Tôn Quang Cường, (2009), Áp dụng đánh giá theo rubric trong dạy học, Tạp chí Giáo dục, số 221, tr.47 - 48, 15.

[2] Trịnh Thị Lan - Nguyễn Thu Thủy, (2018), Thiết kế Rubrics đánh giá bài viết văn thuyết minh của học sinh lớp 8, Tạp chí Giáo dục, số 432, tr.44 – 48.

[3] Dương Tiến Sỹ - Trương Thị Thanh Mai, (2016), Xây dựng rubric đánh giá kĩ năng dạy học của sinh viên sư phạm, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 129, tr.29 – 32.

[4] Lê Thị Ngọc Nhẫn, (2014), Vận dụng rubric để xây dựng tiêu chí đánh giá, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 62, tr.147 - 151.

[5] Nguyễn Thị Hương Lan, (2015), Sử dụng Rubric trong việc xây dựng hướng dẫn chấm điểm đối với dạng đề mở môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 118, tr.17 - 20.

[6] Trịnh Thị Phương Thảo, (2019), Thiết kế và sử dụng Rubrics làm công cụ đánh giá trong quá trình dạy học Toán ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 16, tr.43 - 48.

[7] Trần Bá Hoành, (1995), Đánh giá trong giáo dục, NXB Giáo dục, Hà Nội

[8] Hoàng Đức Nhuận - Lê Đức Phúc, (1995), Cơ sở lí luận của việc đánh giá chất lượng học tập của học sinh phổ thông: Vai trò của nhà trường trong việc hình thành và phát triển nhân cách của học sinh, NXB Hà Nộ

[9] Trần Thị Tuyết Oanh, (2007), Đánh giá và đo lường kết quả học tập, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[10] Nguyễn Văn Giao - Nguyễn Hữu Quỳnh - Vũ Văn Tảo - Bùi Hiền, (2001), Từ điển Giáo dục học, NXB Từ điển Bách khoa, Hà Nội

[11] Đặng Thành Hưng, (2013), Kĩ năng dạy học và tiêu chí đánh giá, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 88, tr.5 - 9.

[12] Trần Thị Bích Liễu, (2007), Đánh giá chất lượng giáo dục: nội dung - phương pháp - kĩ thuật, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[13] Airasian P. W, (2005), Classroom assessment: concepts and applications (5th edition), McGraw - Hill Higher Education, USA

[14] Kubiszyn T. and Borich G, (2003), Educational Testing and Measurement: classroom application and practice (7th edition), John Wiley & Sons, USA.

[15] Nitko A. J. & Brookhart S.M, (2007), Educational Assessment of Students, 5th Ed, Pearson Education, Inc, Upper Saddle River, New Jersey, Merrill Prentice Hall.

[16] Nguyễn Thị Thanh Trà, (2015), Xây dựng tiêu chí đánh giá kết quả thực tập giảng dạy của sinh viên Đại học Sư phạm theo tiếp cận năng lực thực hiện, Tạp chí Thiết bị Giáo dục, số 114, tr.28 - 32.

Articles in Issue