A SUGGESTION ON THE COMPETENCY STRUCTURE OF WRITING INFORMATIONAL TEXTS FOR LITERATURE PEDAGOGY STUDENTS

A SUGGESTION ON THE COMPETENCY STRUCTURE OF WRITING INFORMATIONAL TEXTS FOR LITERATURE PEDAGOGY STUDENTS

Do Thi Thu Huong dothuhuong@hpu2.edu.vn Hanoi Pedagogical University 2 Xuan Hoa ward, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Summary: 
The article analyzes a number of foundations for developing the competence structure of writing informational texts for Literature Pedagogy students. That is the concept of teaching writing in the direction of genre approach combined with the concept of teaching writing by process; the conception of the structure of writing competency of educational institutions all over the world and in Vietnam; the output standards in the Literature Pedagogy bachelor’s degree program. Based on the above foundations, the article determines the structure of competency to write informational texts for students of Literature Pedagogy consists of 6 components. Based on the theory of the functional linguistics, the authors have described these 6 components into indicators, then continued to concertize these indicators into quality criteria. It is important to analyze the competency structure of writing informational texts by such components. That’s because these are the foundations for assessing the competency to write informational texts of Literature Pedagogy students, at the same time, it is also one of the foundations for determining the output standards of Literature Pedagogy students.
Keywords: 
Structure
competency
competency of writing informational texts
informational texts
genres
components
indicators.
Refers: 

[1] Jesse R. Sparks, Yi Song, Wyman Brantley, Ou Lydia Liu, (2014), Assessing written communication in higher education: Review and recom- mendations for next-generation assessment, ETS Research Report No. RR-14-37, Princeton, NJ: Educational Testing Service, doi:10.1002/ets2.12035.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo

[3] Markle, R., Brenneman, M., Jackson, T., Burrus, J., & Robbins, S, (2013), Synthesizing frameworks of higher education student learning outcomes, Research Report No. RR-13-22, Princeton, NJ: Educational Testing Service, doi: 10.1002/j.2333-8504.2013.tb02329

[4] Council of Writing Program Administrators, National Council of Teachers of English & National Writing Project, (2011), Framework for success in postsecondary writing, Retrieved from http://wpacouncil.org/files/ framework-for-success-postsecondary-writing.pdf

[5] U.S. Department of Labor Employment and Training Administration, (2014), Competency model Clearinghouse: Writting, Retrieved from http://www. careeronestop.org/competencymodel/blockModel. aspx?tier_id=2&block_id=8.

[6] González, J., & Wagenaar, R. (Eds.), (2003), Tuning educational structures in Europe: Final report phase one. Bilbao, Spain: University of Deusto

[7] Rhodes, T. L. (Ed.), (2010), Assessing outcomes and improving achievement: Tips and tools for using rubrics, Washington, DC: Association of American Colleges and Universities.

[8] Võ Văn Thắng - Nguyễn Thị Xuân Mai, (12/2018), Phát triển năng lực tạo lập văn bản nghị luận cho học sinh theo hướng tích hợp trong dạy học đọc hiểu, Tạp chí Giáo dục, số 443, kì 1, tr.31-36

[9] Nguyễn Thành Ngọc Bảo, (2018), Đề xuất cấu trúc năng lực tạo lập văn bản nghị luận trong chương trình Ngữ văn theo mô hình năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, tập 15, số 1, tr.140 - 151.

[10] Chu Thanh Hoà, (9/2018), Phát triển năng lực tạo lập văn bản nghị luận cho học sinh trung học phổ thông qua sử dụng hồ sơ viết, Tạp chí Giáo dục, số 438, kì 2, tr.33 – 37.

[11] https://tuyensinh.hnue.edu.vn/, truy cập ngày 03 tháng 6 năm 2022

[12] http://education.vnu.edu.vn, truy cập ngày 03 tháng 6 năm 2022.

[13] Huỳnh Thị Hồng Hạnh - Phạm Hồng Hải, (2021), Tiếp cận ngôn ngữ học chức năng hệ thống, Tạp chí Từ điển học và Bách khoa thư, số 1 (69), tr.158 – 167.

[14] Hoàng Hoà Bình, (2015), Năng lực và đánh giá theo năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 6 (71), tr.21-31

Articles in Issue