THE CURRENT STATUS OF DEVELOPING STUDENT’S CREATIVITY AND PROBLEM-SOLVING CAPACITY THROUGH THE APPLICATION OF STEM EDUCATION MODEL IN CHEMICAL TEACHING AT HIGH SCHOOLS

THE CURRENT STATUS OF DEVELOPING STUDENT’S CREATIVITY AND PROBLEM-SOLVING CAPACITY THROUGH THE APPLICATION OF STEM EDUCATION MODEL IN CHEMICAL TEACHING AT HIGH SCHOOLS

Chu Van Tiem chuvantiem@hpu2.edu.vn Hanoi Pedagogical University 2 32 Nguyen Van Linh, Xuan Hoa, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Dao Thi Viet Anh daothivietanh@hpu2.edu.vn Hanoi Pedagogical University 2 32 Nguyen Van Linh, Xuan Hoa, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Summary: 
STEM education is a modern educational model that has been implemented for relevant subjects in the new General Education Program (2018) in order to develop students’ quality, competence, and career orientation. This article focuses on clarifying the current status of: 1/ The need to develop creativity and problem - solving for students in teaching chemistry at high schools; 2/ Teaching methods used by teachers to develop students’ creativity and problem-solving capacity; 3/ The degree of application of STEM education forms in teaching chemistry; 4/ The degree of necessity to use some active teaching methods for teaching STEM topics/lessons to develop problem-solving and creative capacity for students; 5/ Forms and methods of assessment that teachers often use in the process of teaching STEM topics/ lessons; 6/ Advantages and disadvantages for teachers when organizing the teaching of STEM topics/lessons in chemistry at high schools.
Keywords: 
STEM
Chemistry
Topics
Integrated
problem solving and creativity
Refers: 

[1] Lê Xuân Quang, (6/2015), Giáo dục STEM - Một giải pháp trong xây dựng, phát triển Chương trình Giáo dục phổ thông sau năm 2015, Tạp chí Giáo dục và Xã hội, tr.37-39.

[2] Yeping Li - Ke Wang - Yu Xiao - Jeffrey E. Froyd, (2020), Reasearch and Trends in STEM education: a systematic review of journal publications, International Journal of STEM Education. pp.1-16.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông, Chương trình tổng thể, Hà Nội.

[4] Nguyễn Thị Phương Thuý - Nguyễn Thị Sửu - Vũ Quốc Trung, (2016), Sử dụng phương pháp dạy học dự án trong dạy học Hoá học hữu cơ lớp 11 trung học phổ thông để phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh miền núi phía Bắc, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 61(1), tr.22 - 29.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn số 3089/ BGDĐT-GDTrH về việc Triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học, Hà Nội

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn số 3280/ BGDĐT-GDTrH về việc Hướng dẫn thực hiện điều chỉnh nội dung dạy học cấp Trung học cơ sở, Trung học phổ thông, môn Hóa học, Hà Nội

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn số 5512/ BGDĐT-GDTrH về việc triển xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục nhà trường, Hà Nội.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Công văn số 4612/ BGDĐT-GDTrH về việc hướng dẫn thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông hiện hành theo định hướng phát triển năng lực và phẩm chất học sinh từ năm học 2017-2018, Hà Nội

Articles in Issue