FACTORS AFFECTING THE QUALITY OF VOCATIONAL TRAINING IN NURSING AND MIDWIFERY AT HEALTH - RELATED COLLEGES IN VIETNAM

FACTORS AFFECTING THE QUALITY OF VOCATIONAL TRAINING IN NURSING AND MIDWIFERY AT HEALTH - RELATED COLLEGES IN VIETNAM

Le Hong Khanh lslehongkhanh1978@gmail.com Saigon College of Pharmacy No 215 D-215E, No Trang Long street, BinhThanh ward, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
In the context of Vietnam’s healthcare sector facing an urgent demand for a skilled workforce in nursing and midwifery, this study aims to analyze the factors influencing the quality of vocational training in nursing and midwifery programs at health-related colleges. Specifically, the study identifies the relationship between the quality of training programs, the quality of facilities, students’ perceptions of the importance of practical training, and students’ academic performance. Data were collected from 338 nursing and midwifery students through a cross-sectional survey and analyzed using the Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). The results show that both the quality of the training program and facilities positively affect students’ perceptions and academic performance. In particular, students’ perception of the importance of practical training plays a mediating role in the relationship between the two input factors and academic outcomes. The study provides practical recommendations for educational institutions to enhance the effectiveness of practical training, improving the professional competencies of nursing and midwifery students, thereby better meeting the community’s healthcare needs.
Keywords: 
Quality of Practical training
nursing - midwifery
vocational Education in healthcare
clinical competency
clinical practical training.
Refers: 

[1] Cant, R., Ryan, C., & Cooper, S. (2021). Nursing students’ evaluation of clinical practice placements using the Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher scale – A systematic review. Nurse Education Today, 104, 104983. https://doi. org/10.1016/j.nedt.2021.104983

[2] Hair, J., Sarstedt, M. & Ringle, C. (2017). Partial Least Squares Structural Equation Modeling. https://doi. org/10.1007/978-3-319-05542-8_15-1

[3] Mai Thị Lan Anh, Phạm Thị Thanh Hương, Vũ Ngọc Anh, Mai Thị Yến, Nguyễn Thị Thanh Huyền (2018). Kết quả ứng dụng phương pháp mô phỏng Mai Thị Lan Anh, Phạm Thị Thanh Hương, Vũ Ngọc Anh, Mai Thị Yến, Nguyễn Thị Thanh Huyền (2018). Kết quả ứng dụng phương pháp mô phỏng

[4] Matlakala, M. C., & Maritz, J. E. (2019). Curriculum Development at Institutional Level: Reflections and Lessons Learnt. Africa Journal of Nursing and Midwifery, 21(2), Article 2. https://doi. org/10.25159/2520-5293/4781

[5] Mohamadirizi, S., Kohan, S., Shafei, F., & Mohamadirizi, S. (2015). The Relationship between Clinical Competence and Clinical Self-efficacy among Nursing and Midwifery Students. Journal of Pediatric Perspectives, 3(6.2), 1117–1123. https://doi. org/10.22038/ijp.2015.5222

[6] Nguyễn Thị Lê & Trần Thị Thu Hương. (2024). Năng lực thực hành lâm sàng và các yếu tố liên quan của sinh viên Điều dưỡng: Khảo sát tại Đại học Duy Tân, năm 2024. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Duy Tân, 6(67).

[7] Nguyễn Thị Thanh Trúc, Lê Thị Kim Chi, Mai Nguyễn Thanh Trúc, Nguyễn Hồng Thiệp & Nguyễn Thị Thanh Nhàn. (2025). Một số yếu tố liên quan đến năng lực lâm sàng của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm 2024. Tạp chí Nghiên cứu Y học, 187(2). https://doi.org/10.52852/ tcncyh.v187i2.3105

[8] Nguyễn Thị Thanh Tuyền (2018). Các yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên năm thứ nhất chuyên ngành điều dưỡng, Trường Cao đẳng Y tế Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Quản lí Giáo dục, 02.

[9] Phạm Nguyễn Thu Hân, Nguyễn Trần Bảo Trân, Nguyễn Minh Thảo Hiền, Trần Thị Vân, Lại Thị Hà & Nguyễn Thị Hải. (2024). Năng lực thực tập lâm sàng của sinh viên điều dưỡng và một số yếu tố liên quan tại Trường Đại học Đông Á. Tạp chí Khoa học, Đại học Đông Á, 2(11), 14–25. https://doi. org/10.59907/daujs.3.3.2024.345

[10] Trần Thị Hằng, Tôn Nữ Minh Đức & Nguyễn Thị Anh Phương. (2022). Khảo sát năng lực thực hành lâm sàng của sinh viên điều dưỡng và các yếu tố liên quan. Tạp chí Y Dược học - Trường Đại học Y Dược Huế, 6(12). https://doi.org/10.34071%2Fjmp.2022.6.3

[11] Việt Phương Nguyễn, Thị Thùy Trang Nguyễn, Thanh Quân Nguyễn, Thị Bé Kiều Phạm, & Văn Tuấn Nguyễn. (2023). Mức độ hài lòng của sinh viên điều dưỡng Trường Đại học Y dược Cần Thơ về môi trường thực hành lâm sàng. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, 6(04), Article 04. https://doi. org/10.54436/jns.2023.04.672

[12] Vũ Thị Thu Hà, Vũ Văn Đẩu, Vũ Thị Thu Hường, Nguyễn Thảo Trúc Chi, Hoàng Minh Phương, Đặng Thị Thanh Thuỷ & Đặng Tiến Đạt. (2023). Mức độ tự tin trong thực hành kĩ năng lâm sàng của sinh viên điều dưỡng tại một số trường cao đẳng khu vực Tây Nguyên năm 2023. Tạp chí Khoa học Điều dưỡng, 6(05), Article 05. https://doi. org/10.54436/jns.2023.05.715

[13] Wigfield, A. & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-Value Theory of Achievement Motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68–81. https://doi. org/10.1006/ceps.1999.1015

Articles in Issue