MANAGEMENT OF PRINCIPALS IN TRAINING TO DEVELOP ORGANIZATIONAL CAPICITY IN EXPERIENCE ACTIVITIES FOR PRIMARY SCHOOL TEACHERS ACCORDING TO WORKPLACE LEARNING THEORY

MANAGEMENT OF PRINCIPALS IN TRAINING TO DEVELOP ORGANIZATIONAL CAPICITY IN EXPERIENCE ACTIVITIES FOR PRIMARY SCHOOL TEACHERS ACCORDING TO WORKPLACE LEARNING THEORY

Hoang Thi Thu Hien hoanghiensp1987@gmail.com Thai Binh College of Culture and Arts No.12, Hoang Cong Chat, Thai Binh city, Thai Binh province, Vietnam
Summary: 
Based on workplace learning theory, training for developing organizational capacity for Experiential activities among primary school teachers is understood as a process that enhances the skills, knowledge, attitudes, and other attributes of individuals as teachers, enabling them to address challenges and obstacles in organizing Experiential activities for students, as well as the diverse practical requirements in schools. Within this context, the role of the principal is critically important, encompassing responsibilities that range from managing the identification of training needs and objectives to planning and executing training programs that effectively meet practical demands. This article analyzes the management practices of principals in developing primary school teachers’ capacity to organize Experiential activities according to workplace learning theory.
Keywords: 
Experience activities
Principal
primary school teacher
management of competency development
workplace learning theory
Refers: 

[1] Nguyễn Thị Hằng và nhóm nghiên cứu, (2015), Nghiên cứu phát triển năng lực thiết kế chương trình Hoạt động trải nghiệm sáng tạo cho giáo viên phổ thông. Đề tài nghiên cứu khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, mã số: SPHN 2014-17-02NV

[2] Nguyễn Thị Kim Dung, Đỗ Thị Thuận, (2017), Phát triển năng lực nghề nghiệp cho đội ngũ giáo viên trẻ theo hình thức học tập tại chỗ thông qua Internet, Kỉ yếu Hội thảo khoa học quốc gia “Phát triển đội ngũ nhà giáo đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục và đào tạo”, Đại học Huế, tr. 78-86.

[3] Bùi Minh Hiền, Nguyễn Vũ Bích Hiền (đồng chủ biên) (2006), Quản lí và lãnh đạo Nhà trường, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr.41

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông, Hoạt động trải nghiệm và Hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT

[5] OECD, (2009), The Professional Development of Teachers, In: Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS at: www.oecd.org/publishing/corrigenda.

[6] Nguyễn Thị Kim Dung, (2019), Phát triển năng lực nghề nghiệp cho giáo viên trẻ theo tiếp cận năng lực - Kinh nghiệm thế giới và bài học cho Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm, Hà Nội, Volume 64, Issue 1, tr.137-145.

[7] Đinh Văn Tiến, (2006), Cẩm nang phương pháp giảng dạy hiệu quả cho người lớn, NXB Lao động.

[8] Nguyễn Quốc Trị (2022), Đổi mới hình thức bồi dưỡng thường xuyên đội ngũ giáo viên và cán bộ quản lí cơ sở giáo dục phổ thông theo định hướng tự học, tự bồi dưỡng qua mạng, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 18, số 3, tr.19-26.

[9] Dse - Napa, (2000), Phương pháp giảng dạy hiệu quả cho người lớn, NXB Thống kê, Hà Nội.

[10] S. Billett, (1992), Towards a Theory of Workplace Learning, Jr. Studies in Continuing Education, Vol.14, No.2, p.143- 155

[11] K. Atwal, (2013), Theories of workplace learning in relation to teacher professional learning in UK primary schools, Jr. Research in Teacher Education, Vol.3, No.2, p.22–27.

[12] Trương Thị Bích - chủ nhiệm đề tài, (2021), Phát triển năng lực nghề nghiệp cho giáo viên phổ thông theo lí thuyết học tập tại nơi làm việc, Mã số: 2020- SPHN-08.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2022), Báo cáo tổng kết dự án “Chương trình phát triển các trường Sư phạm để nâng cao năng lực đội ngũ giáo viên, cán bộ quản lí cơ sở giáo dục phổ thông”.

[14] Harold Koontz, Cyril Odonnell, Heinz Weihrich, (1993), Những vấn đề cốt yếu của quản lí, Vũ Thiếu, Nguyễn Mạnh Quân, Nguyễn Đăng Dậu (dịch), NXB Khoa học Kĩ thuật, Hà Nội

[15] Vũ Thị Sơn, (7/2011), Đổi mới sinh hoạt chuyên môn theo hướng xây dựng văn hóa học tập ở nhà trường thông qua “Nghiên cứu bài học”. Tạp chí Giáo dục, số 269, kì 02, tr.20-23

Articles in Issue