SOME FACTORS AFFECTING THE TEACHING OF READING COMPREHENSION OF LITERARY TEXTS WITH A COMPETENCY DEVELOPMENT FOCUS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

SOME FACTORS AFFECTING THE TEACHING OF READING COMPREHENSION OF LITERARY TEXTS WITH A COMPETENCY DEVELOPMENT FOCUS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Pham Van Tinh* pvtinh@dthu.edu.vn DongThap University 783 Pham Huu Lau, Cao Lanh, Dong Thap, Vietnam
Huynh Thanh Hai thanhhai151207@gmail.com Phan Ngoc Hien High School 33 Xo Viet Nghe Tinh, Ninh Kieu, Can Tho, Vietnam
Summary: 
The research surveyed 136 teachers via Google Forms and conducted in-depth interviews with 08 teachers who teach Literature under the 2018 Program in the Mekong Delta region on four essential factors affecting teaching reading comprehension of literary texts with a competency development for high school students: 1) Teacher; 2) Student; 3) Text (reading text) and 4) Conditions for organizing teaching. Results indicate that a majority of teachers assess all these factors as having significant or very significant impact on students. Based on the findings, four recommended solutions are proposed to enhance the effectiveness of teaching of reading comprehension for students, meet the goals as well as the requirements of the 2018 General Education Program.
Keywords: 
Factors affecting
teaching reading comprehension
literary texts
competency development
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018 (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[2] Nguyễn Thanh Hùng, (2002), Đọc và tiếp nhận văn chương, NXB Giáo dục, Hà Nội

[3] Phạm Thị Thu Hương, (2012), Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[4] Phan Trọng Luận, (2014), Phương pháp luận giải mã văn bản văn học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[5] Nguyễn Thị Hồng Nam - Dương Thị Hồng Hiếu, (2016), Giáo trình Phương pháp dạy đọc văn bản, NXB Đại học Cần Thơ, Hậu Giang.

[6] Đỗ Ngọc Thống - Bùi Minh Đức, (2019), Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ văn trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[7] Nguyễn Thị Hồng Vân, (2015), Đề xuất cấu trúc và chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu trong Chương trình Giáo dục phổ thông mới, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 114, tr.19-20, 61.

[8] Hidi, S., (2006), Interest: A unique motivational variable, Educational Research Review, Volume 1, Issue 2, p.69–82.

[9] Neisser, U., (1967), Cognitive Psychology, New York: Appleton Century Crofts

[10] Phạm Văn Tính - Huỳnh Thanh Hải, (2023), Một số yếu tố ảnh hưởng đến việc dạy học Ngữ văn 6 theo định hướng phát triển năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, số chuyên đề: Giáo dục Đồng bằng Sông Cửu Long, tr.100 - 107

Articles in Issue