INTERNATIONAL EXPERIENCE IN BUILDING TEACHING PLAN UNDER BLENDED LEARNING MODEL AND RECOMMENDATIONS FOR VIETNAM

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN BUILDING TEACHING PLAN UNDER BLENDED LEARNING MODEL AND RECOMMENDATIONS FOR VIETNAM

Kieu Thu Linh* linhkt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Ha Noi, Viet Nam
Tran My Ngoc ngoctm@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Ha Noi, Viet Nam
Dang Thi Thu Hue huedtt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Ha Noi, Viet Nam
Doan Thi Thuy Hanh hanhdtt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Ha Noi, Viet Nam
Tran Bich Hang hangtb@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Ha Noi, Viet Nam
thupt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Ha Noi, Viet Nam
nhulq@hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, Ward 4, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
With the explosion of information technology and the emergence of advanced software, blended learning applications are becoming increasingly popular in secondary education worldwide, and Vietnam is no exception to this trend. In blended learning, students experience both online learning and in-person classroom participation, leveraging the advantages of both learning modes. The seamless integration of these two forms of teaching, tailored to the content of the lessons, is the key to the success of the blended learning model. To effectively implement the blended learning model, proper and meticulous lesson planning plays a crucial role. Lesson planning in blended learning ensures the effectiveness and organized structure of the learning process while maximizing the benefits of both teaching methods. This article presents some international experiences in developing and implementing lesson plans in blended learning. It then proposes a process and framework for creating lesson plans in blended learning to enhance the quality and efficiency of blended learning sessions in Vietnam.
Keywords: 
blended learning
lesson planning
the process of designing lesson plans
international experiences
quality.
Refers: 

[1] Curtis J. Bonk, Charles R. Graham, (2005), The Handbook of B-learning learning: Global perspectives, local designs, San Francisco, CA: Pfeiffer. ISBN 0787977586

[2] Chrysalis, (2021), How to Create a Lesson Plan Format for a Blended Learning Setup, Retrieved from: https:// empowerment.chrysalis.world/blog/how-to-create-alesson-plan-format-for-a-blended-learning-setup.

[3] Cicek, V. & Tok, H, (2014), Effective Use of Lesson Plans to Enhance Education in U.S. and Turkish Kindergarten thru 12th Grade Public School System: A Comparative Study, International Journal of Teaching and Education, 2(2), 10–20.

[4] Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W, (2000), Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education, The Internet and Higher Education, 2(2–3): 87–105.

[5] Milkova, S, (2012), Strategies for effective lesson planning, Center for Research on learning and Teaching.

[6] Nguyễn Thế Dũng, (2018), Dạy học tương tác theo tiếp cận năng lực trong B-learning cho sinh viên Sư phạm Tin học, Luận án Tiến sĩ, Đại học Bách khoa Hà Nội.

[7] Trần Văn Hưng, (2019), Dạy học kết hợp (B-learning) dựa vào phong cách học tập cho sinh viên ngành Sư phạm Tin học, Luận án Tiến sĩ, Đại học Bách khoa Hà Nội.

[8] Nguyễn Văn Đại - Đào Thị Việt Anh, (2019), Xây dựng khung năng lực tự học của học sinh trung học phổ thông trong dạy học Hóa học theo mô hình Blended learning, Tạp chí Giáo dục, số 458, kì 2, tr.45-50.

[9] Đỗ Vũ Sơn, (2015), Dạy học kết hợp và một số hình thức kết hợp trong dạy học môn Địa lí ở các trường trung học phổ thông dân tộc nội trú, tỉnh Thái Nguyên, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt.

[10] Đào Ngọc Chính và nhóm nghiên cứu, (2022), Nghiên cứu mô hình dạy học kết hợp giữa trực tiếp và trực tuyến ở trường phổ thông góp phần thực hiện Chương trình Giáo dục phổ thông 2018, Báo cáo tổng kết nhiệm vụ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[11] Kiều Thu Linh và nhóm nghiên cứu, (2023), Thực trạng dạy học kết hợp ở trường Trung học phổ thông Việt Nam và một số khuyến nghị, Báo cáo Hội thảo Khoa học thường niên về Giáo dục phổ thông, Trung tâm Phát triển bền vững chất lượng Giáo dục phổ thông Quốc gia.

[12] https://www.facebook.com/100040016370529/videos/ 1808963269522547/?mibextid=Nif5oz.

[13] https://giaoduc.net.vn/vu-truong-vu-giao-duc-trunghoc-giai-thich-mau-giao-an-5512-va-thu-cong-tacpost218343.gd

[14] Oliver, M., & Trigwell, K, (2005), Can ‘blended learning’ be redeemed?, E-learning and Digital Media, 2(1), 17-26.

[15] Michael B. Horn, Heather Staker, (2014), Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools, Jossey-Bass; 1 edition.

[16] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (18/12/2020), Công văn 5512/BGDĐT-GDTrH về Hướng dẫn xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của trường theo Thông tư 32.

[17] Bosch, C. et al, (2019), Integrating Cooperative Learning into the Combined Blended Learning Design Model: Implications for Students’ Intrinsic Motivation, International Journal of Mobile and Blended Learning, 58-73.

Articles in Issue