Education for ethnic minority and mountainous areas in terms of accessing and equalizing in the education access for ethnic minority students

Education for ethnic minority and mountainous areas in terms of accessing and equalizing in the education access for ethnic minority students

Tran Thi Yen yentt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Education in general, education for students in ethnic minorities and mountainous areas in particular has always attracted special attention from the Party and the state. The quality of education is increasingly concerned to meet the needs of learners for the accessibility opportunities and the quality for students in ethnic minorities and mountainous areas, contributing to the socio-economic development of the country. In terms of accessing and equalizing in the education access for the ethnic minority students, the article aims to timely provide the evidence on the current situation and some issues related to the ethnic minority students through the universalization of education, a measuring method based on the main criteria for enrollment, enrollment ratios at the right age, promotion, transfer and other issues related to gender, ethnicity, and regions, etc. They are detected and analysed through studies and data informations from Ministry of Education and Training, and General Statistics Office, providing a basis for recommendations in the construction of Vietnam’s education strategy in the next period.
Keywords: 
Education access
equalizing in education
ethnic minority
Refers: 

[1] Vụ Giáo dục Dân tộc, (2019), Khảo sát định hướng phát triển giáo dục, đào tạo vùng dân tộc thiểu số, miền núi trong Chiến lược Phát triển giáo dục Việt Nam giai đoạn 2021-2030.

[2] Uỷ Ban Dân Tộc - Tổng cục Thống kê, (2020), Kết quả điều tra thu thập thông tin về thực trạng kinh tế - xã hội 53 dân tộc thiểu số năm 2019, NXB Thống kê.

[3] Hội đồng Dân tộc Quốc hội, (3/2019), Đánh giá việc thực hiện các chương trình, chính sách liên quan đến phân luồng sau giáo dục trung học cơ sở tại các vùng đồng bào dân tộc thiểu số

[4] Ban chỉ đạo Tổng điều tra dân số và nhà ở Trung ương, (12/2019), Kết quả tổng điều tra dân số và nhà ở năm 2019 (thời điểm 0 giờ ngày 01 tháng 4 năm 2019), NXB Thống kê.

[5] Ban Nghiên cứu Giáo dục Dân tộc, (2019), Nghiên cứu theo dõi lần vết học sinh song ngữ chuyển tiếp lên trung học cơ sở và cấp học cao hơn giai đoạn 2014-2019.

[6] Hội đồng Dân tộc Quốc hội, (01/2020), Nghiên cứu tình hình bỏ học của trẻ em cấp Trung học cơ sở giai đoạn 2016 - 2019.

Articles in Issue