CURRENT STATUS OF SPECIALISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE IN UNIVERSITIES IN THE CURRENT CONTEXT

CURRENT STATUS OF SPECIALISTS’ PROFESSIONAL COMPETENCE IN UNIVERSITIES IN THE CURRENT CONTEXT

Pham Dinh Manh dinhmanhdhv@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
Professional competence is a key factor determining the work success of people in general and specialists in universities in particular. Specialists’ professional competence in university includes five components: Professional competence; advisory competence; competence to analyze, synthesize, and process information; implementing competence; teamwork competence; competence to use information technology and foreign languages; and competence for self-improvement and career development. Surveys at five universities show that, besides the strengths, specialists’ professional competence also has certain limitations: actual competence is much lower than expected one; advisory competence, competence to analyze, synthesize, and process information, etc., which are specific component competencies, are still low, etc. The main cause of these limitations is due to the universities’ lack of attention to foster their professional competence. It is necessary to strengthen this activity to improve their professional competence.
Keywords: 
professional competence
Specialists
universities
Reality
context.
Refers: 

[1] Allan Afuah, (2012), Quản trị quá trình đổi mới và sáng tạo (Nguyễn Hồng dịch), NXB Đại học Kinh tế Quốc dân, Hà Nội

[2] Nguyễn Xuân Hòa, (2019), Phát triển năng lực cán bộ quản lí giáo dục Việt Nam đáp ứng yêu cầu Cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Giáo dục, số 451.

[3] Nguyễn Như An - Phạm Đình Mạnh, (2020), Năng lực của chuyên viên trường đại học trong bối cảnh đổi mới quản lí giáo dục đại học, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, số 1B, tr.5-14.

[4] Nguyễn Quang Giao, (2012), Những vấn đề cơ bản trong đổi mới quản lí ở các trường đại học hiện nay, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 83.

[5] Nguyễn Thị Tình, (7/2016), Một số vấn đề lí luận về phát triển năng lực nghề nghiệp giáo viên, Tạp chí Giáo dục, số 7, kì 1.

[6] Viện Ngôn ngữ học (2003), Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng, trang 187.

[7] Phạm Minh Hạc, chủ biên (1998), Tâm lí học, NXB Giáo dục, Hà Nội, trang 334.

[8] Nguyễn Quang Uẩn (chủ biên), (2007), Tâm lí học đại cương, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, trang 178

[9] Phạm Đình Mạnh, (2021), Phát triển đội ngũ chuyên viên trường đại học theo tiếp cận vị trí việc làm, Luận án Tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Vinh, tr.33- 40

[10] Phạm Đình Mạnh, (02/2021), Giải pháp phát triển đội ngũ chuyên viên trường đại học theo vị trí việc làm, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 38, tr.13-17.

Articles in Issue