SOME ISSUES AND SOLUTIONS FOR MANAGEMENT OF UPPER SECONDARY SCHOOLS DURING THE IMPLEMENTATION OF THE 2018 GENERAL EDUCATION CURRICULUM

SOME ISSUES AND SOLUTIONS FOR MANAGEMENT OF UPPER SECONDARY SCHOOLS DURING THE IMPLEMENTATION OF THE 2018 GENERAL EDUCATION CURRICULUM

Do Minh Thu* thudm@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Nguyen Van Chien chiennv@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Trinh Van Ha hatv@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Trinh Thi Anh Hoa hoatta@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The new General Education Curriculum issued in 2018 has been implemented at the upper secondary schools since 2020. The 2018 General Education Curriculum towards developing students’ qualities and competencies poses inevitable requirements for innovating the high school management to adapt to changes in perspectives, orientations, goals, content, methods, etc., and contribute to the success of comprehensive educational reform. The article uses the CIPO model (Context - Input - Process - Output) to evaluate, analyse, and raise some issues in managing upper secondary schools based on the results of a survey conducted at some upper secondary schools under the research on “Solutions for the management of upper secondary schools during the implementation of the 2018 General Education Curriculum”. Based on the theoretical research on educational curriculum and practical research on managing the upper secondary schools after three years of implementing the 2018 General Education Curriculum at the upper secondary school level, the article proposed solutions to manage them according to the CIPO model during the implementation of the 2018 General Education Curriculum.
Keywords: 
the 2018 General Education Curriculum
management of upper secondary school
measures of upper secondary school management
implementation of the 2018 General Education Curriculum
Refers: 

[1] Quốc hội, (14/6/2019), Luật Giáo dục

[2] Quốc hội (2014), Nghị quyết số 88/2014/QH13 về Đổi mới Chương trình, Sách giáo khoa Giáo dục phổ thông, góp phần đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông 2018 (Ban hành kèm theo Thông tư ban hành Chương trình Giáo dục phổ thông)

[4] 10 điểm mới của Chương trình Giáo dục phổ thông 2018, https://xaydungchinhsach.chinhphu.vn/10-diemmoi-cua-chuong-trinh-giao-duc-pho-thong-2018- 119230206174054873.htm

[5] Tú Anh, Đổi mới quản trị nhà trường: Những yêu cầu trong bối cảnh mới, https://giaoducthoidai.vn/doi-moiquan-tri-nha-truong-nhung-yeu-cau-trong-boi-canhmoi-post525297.html, truy cập 21/11/2021.

[6] Ban Nghiên cứu Chính sách và Chiến lược, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2023), Báo cáo kết quả khảo sát thực trạng quản lí trường trung học phổ thông trong quá trình triển khai Chương trình Giáo dục phổ thông 2018.

Articles in Issue