CURRENT SITUATION AND SOLUTION ORIENTATION FOR DEVELOPING PROFESSIONAL SKILLS AMONG VOCATIONAL EDUCATION TEACHERS TO MEET STANDARDIZATION AND INTERNATIONAL INTEGRATION

CURRENT SITUATION AND SOLUTION ORIENTATION FOR DEVELOPING PROFESSIONAL SKILLS AMONG VOCATIONAL EDUCATION TEACHERS TO MEET STANDARDIZATION AND INTERNATIONAL INTEGRATION

Nguyen Hoang Lan hoanglanvn61@gmail.com Department of Teacher affairs, General Department of Vocational training 37B Nguyen Binh Khiem street, Hai Ba Trung district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Vocational skill level is always one of the prerequisites that determine the quality of vocational education, vocational teaching staff in particular and the quality of vocational education institutions in general. Nevertheless, there remains a low rate of educators who satisfy the vocational skill requirements for integrating and practical instruction. Focusing on the following three primary categories of solutions is essential to ensure that teachers of vocational education have the skills required to adhere to regulations and advance global integration: 1) Recognizing credentials in vocational skills as a requirement for teaching practice; 2) Improving teacher preparation and development to match vocational skill standards to achieve parity with developed countries in the area and worldwide; 3) Building solid relationships with businesses to promote the sharing and advancement of vocational skills among teachers.
Keywords: 
Teachers
Vocational education
vocational skill
standardization
human resources.
Refers: 

[1] Bản tin thị trường lao động Việt Nam quý III/2023.

[2] Tổ chức Năng suất Châu Á (APO), Báo cáo năm 2020.

[3] Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, Tổng cục Giáo dục nghề nghiệp, (2022), Nhiệm vụ “Quy hoạch mạng lưới cơ sở giáo dục nghề nghiệp thời kì 2021-2030, tầm nhìn đến năm 2045”

[4] Tổng cục Giáo dục nghề nghiệp, Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, (10/2023), Đề án xây dựng và phát triển đội ngũ nhà giáo và cán bộ quản lí giáo dục nghề nghiệp giai đoạn 2024-2035.

[5] Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, (30/12/2020), Thông tư số 26/2020/TT-BLĐTBXH ban hành Danh mục ngành, nghề đào tạo cấp IV trình độ trung cấp, trình độ cao đẳng.

[6] Thủ tướng Chính phủ, (30/12/2021), Quyết định số 2239/QĐ-TTg ban hành Chiến lược phát triển giáo dục nghề nghiệp giai đoạn 2021-2030, tầm nhìn đến năm 2045.

[7] https://chinhphu.vn/du-thao-vbqppl/du-thao-thong-tuquy-dinh-chuan-ve-chuyen-mon-nghiep-vu-cua-nhagiao-giao-duc-nghe-nghiep-5528

[8] Quốc hội, (2019), Luật Giáo dục.

[9] Quốc hội, (2014), Luật Giáo dục nghề nghiệp.

[10] Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, (10/3/2017), Thông tư số 08/2017/TT-BLĐTBXH Quy định chuẩn về chuyên môn, nghiệp vụ của nhà giáo giáo dục nghề nghiệp.

[11] Thủ tướng Chính phủ, (11/10/2019), Quyết định số 1363/QĐ-TTg Phê duyệt điều chỉnh, bổ sung Đề án “Phát triển trường cao đẳng chất lượng cao đến năm 2025”

[12] https://dantri.com.vn/giao-duc/xay-dung-tieu-chuanchuyen-mon-danh-cho-nguoi-day-nghe-den-tu-doanhnghiep-20220405110921494.htm

[13] Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, (10/3/2017), Thông tư số 07/2017/TT-BLĐTBXH Quy định chế độ làm việc của nhà giáo giáo dục nghề nghiệp.

[14] Bộ Lao động - Thương binh và Xã hội, (28/12/2022), Thông tư số 28/2022/TT-BLĐTBXH Sửa đổi, bổ sung một số điều của các thông tư quy định về tuyển dụng, sử dụng, bồi dưỡng và chế độ làm việc của nhà giáo giáo dục nghề nghiệp.

[15] Quốc hội, (2019), Bộ Luật Lao động

Articles in Issue