TEACHING QUADRATIC FUNCTIONS IN GRADE 10 WITH THE STEM EDUCATION APPROACH

TEACHING QUADRATIC FUNCTIONS IN GRADE 10 WITH THE STEM EDUCATION APPROACH

Nguyen Thi Nga ngant@hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, Ward 4, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Ngo Tran Quoc Duy* ngotranquocduy@gmail.com Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, Ward 4, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Pham Van Xuan xuanphamvan30@gmail.com Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, Ward 4, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Dam Khai Thanh damkhaithanh280104@gmail.com Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, Ward 4, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
Currently, STEM-oriented teaching in general education schools is becoming increasingly popular and plays a crucial role in student education. Particularly in the context of the 2018 General Education Program, which emphasizes the development of students’ qualities and competencies, the role of STEM education is being more highly valued. This paper aims to clarify the concept and objectives of STEM education and to develop a Mathematics lesson plan based on the STEM approach, focusing specifically on quadratic functions. We also present experimental results from a 10th-grade class of 40 students, demonstrating the feasibility and effectiveness of the proposed teaching activities. Through the activities in the STEM lesson plan, students are able to apply quadratic functions to solve real-world problems, integrate knowledge between Mathematics and Physics, and enhance their mathematical thinking and reasoning, problem-solving competencies, as well as communication and collaboration skills.
Keywords: 
STEM education
STEM-oriented teaching
quadratic function
Mathematics Teaching
the 2018 General Education Program.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo, Hà Nội

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình môn Toán. (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo. Hà Nội

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020). Công văn số 3089/ BGDĐT-GDTrH ngày 14 tháng 8 năm 2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học

[4] Đỗ Đức Thái (Tổng Chủ biên kiêm Chủ biên), Phạm Xuân Chung, Nguyễn Sơn Hà, Nguyễn Thị Phương Loan, Phạm Sỹ Nam, Phạm Minh Phương, & Phạm Hoàng Quân. (2021). Sách giáo khoa Toán 10, tập 1 - Cánh Diều. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[5] Lê Huy Hoàng, Nguyễn Hoài Nam, Nguyễn Thị Thu Trang, Vũ Như Thư Hương, Phạm Thị Bình, Dương Xuân Quý, Đặng Minh Đức, Trần Khánh Vân, Bùi Quyết Thắng & Nguyễn Thị Thùy Trang. (2021). Tài liệu hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM lớp 10. NXB Thanh niên. ISBN: 978-604-334- 761-6

[6] Lê Thanh Hà & Phan Thị Thanh Hội. (2021). Lược sử nghiên cứu giáo dục STEM ở một số nước trên thế giới và Việt Nam. HNUE Journal of Science, 66(2), 220-230

[7] Talley, T. (2016). The STEM coaching handbook: Working with teachers to improve instruction. Routledge

[8] Thủ tướng Chính phủ, (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 04 tháng 5 năm 2017 về việc Tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ tư

[9] Trần Nam Dũng (Tổng Chủ biên), Trần Đức Huyên (Chủ biên), Nguyễn Thành Anh, Vũ Như Thư Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, & Phạm Thị Thu Thủy. (2021). Sách giáo khoa Toán 10, tập 1 - Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.

[10] Vật Lí Phổ Thông. (n.d.). Chuyển động ném xiên, Vật lí lớp 10. Truy cập ngày 10 tháng 02 năm 2025, từ https://vatlypt.com/chuyen-dong-nem-xien-vat-li-lop-10.html

[11] PhET Interactive Simulations. (n.d.). Interactive Simulations for Science and Maths. University of Colorado Boulder. Truy cập ngày 10 tháng 02 năm 2025, từ https://phet.colorado.edu.

Journal: 

Articles in Issue