THE SYSTEMATIC NATURE OF PHILOSOPHY OF EDUCATION: ITS RELATIONSHIP WITH THE EXTERNAL FACTORS AND THE DIFFERENT TYPES OF PHILOSOPHY OF EDUCATION

THE SYSTEMATIC NATURE OF PHILOSOPHY OF EDUCATION: ITS RELATIONSHIP WITH THE EXTERNAL FACTORS AND THE DIFFERENT TYPES OF PHILOSOPHY OF EDUCATION

Tran Ngoc Them ngocthem@gmail.com University of Social Sciences and Humanities 10 - 12 Dinh Tien Hoang, Ben Nghe ward, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
There has been a general growing interest in the concept of philosophy of education due to an increase in the number of “incidents” that occurred in the educational system in Vietnam in the last 15 years. In order to enable a better understanding of the subject, the author attempted to provide a comprehensive analysis of the concept. This article aims to clarify: Its relationship with the external factors (its place in a set of related concepts); The different types of philosophy of education and the different ways in which this concept can be interpreted.
Keywords: 
Philosophy of education
educational incidents
external relations
classification
Refers: 

[1] Baidu (n.d.). 教育理念 (Lí niệm giáo dục), khai thác từ: https://baike.baidu.com/item/教育理念

[2] Delors J., (1996), Jacques Delors, In’am Al Mufti, Isao Amagi, Roberto Carneiro, Fay Chung et all. L’Education: Un Trésor est caché Dedans (Rapport à l’UNESCO de la Commission internationale sur l’éducation pour le vingt et unième siècle) - Paris: UNESCO,

[3] Giaoduc.net, (2014), Bộ trưởng Phạm Vũ Luận: Việt Nam đã có triết lí giáo dục. Khai thác từ:https://giaoduc.net. vn/giao-duc-24h/bo-truong-pham-vu-luan-viet-nam-daco-triet-ly-giao-duc-post143860.gd

[4] Japan Act, (2006), Basic Act on Education Act No. 120 of December 22, 2006). Retrieved from: https://www. mext.go.jp/en/policy/education/ lawandplan/title01/ detail01/1373798.htm

[5] Paul Glewwe, Hai Anh Dang, Jongwook Lee & Khoa Vu, (2017), What Explains Vietnam’s Exceptional Performance in Education Relative to Other Countries? Analysis of the 2012 and 2015 PISA Data. Retrieved from: http://resep.sun.ac.za/wp-content/uploads/2018/09

[6] SuhasD. Parandekar, Elisabeth K. Sedmik, (2016), Unraveling a Secret. Vietnam’s Outstanding Performance on the PISA Test. WB Group, 45 p.

[7] TTNC Minh triết, (2015), Minh triết - giá trị văn hóa đang phục hưng, NXB Tri Thức.

[8] Vũ Cao Đàm, (2016), Nghịch lí và Lối thoát. Bàn về Triết lí phát triển Khoa học và Giáo dục Việt Nam, xuất bản lần đầu năm 2014, NXB Thế giới

[9] Vũ Công Giao, (2018), “Liêm chính học thuật” - lí luận, thực tiễn và những yêu cầu đặt ra trên thế giới và ở Việt Nam, Tạp chí Nghiên cứu lập pháp, No. 6, tr.3-16.

[10] Vũ Công Giao, (2018), “Liêm chính học thuật” - lí luận, thực tiễn và những yêu cầu đặt ra trên thế giới và ở Việt Nam, Tạp chí Nghiên cứu lập pháp, No. 6, tr.3-16.

[11] Xuân Dương, (29/12/2018), Cuộc đấu “Khen - Chê” Giáo dục Việt Nam, tỉ số đang hòa 5-5. Khai thác từ: http://giaoduc.net.vn/Goc-nhin/Cuoc-dau-Khen-Chegiao-duc-Viet-Nam-ty-so-...

Articles in Issue