SOME THEORETICAL ISSUES ON TEACHING READING COMPREHENSION OF INFORMATIONAL TEXTS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

SOME THEORETICAL ISSUES ON TEACHING READING COMPREHENSION OF INFORMATIONAL TEXTS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Phung Thi Van Anh ptvanh@moet.gov.vn Ministry of Education and Training 35 Dai Co Viet, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam
Summary: 
On the basis of inheriting the research achievements on informational texts in the curriculum and textbooks of some countries, the article proposes a definition of “informational text”, then examines the main characteristics of the informational texts in comparison with literary and argumentative texts. Based on specific criteria, the author has also classified information texts and clearly identified the needs of students in reading and understanding informational texts in high school and after graduation. From there, the article proposes the concept and structure of reading comprehension competence of informational texts, which is really necessary in the current context when there is a change from content-oriented teaching to competency-based teaching in Vietnamese education.
Keywords: 
Informational text
informational text reading
students
high schoo
Refers: 

[1] Nell K. Duke, V. Susan Bernett-Armistead, P. David Pearson, (2003), Reading & Writing Informational Text in the Primary Grades, Scholastic Inc, U.S.A.

[2] Michael R. Graves, Teaching Reading in the 21st century: Motivating All Learners (fifth edition), Pearson.

[3] Probst Robert E, (1988), Transactional Theory in the teaching of Literature, Journal of Reading, January

[4] Đỗ Ngọc Thống, (2013), Dạy học Ngữ văn trong nhà trường Việt Nam - hiện trạng, hướng phát triển và những vấn đề liên quan, Kỉ yếu Hội thảo Khoa học quốc gia về dạy học Ngữ văn ở trường phổ thông Việt Nam, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

[5] Nguyễn Lộc - Nguyễn Thị Lan Phương (đồng chủ biên) - Đặng Xuân Cương - Trịnh Thị Anh Hoa - Nguyễn Thị Hồng Vân, (2016), Phương pháp, kĩ thuật xây dựng chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu và năng lực giải quyết vấn đề, NXB Giáo dục Việt Nam.

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2010), Dạy và học tích cực, một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, Dự án Việt Bỉ, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

[7] Nguyễn Thị Hạnh (2017), Năng lực đọc trong môn Ngữ văn bậc phổ thông và cấp Tiểu học, Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 137, tháng 02.

[8] Đỗ Ngọc Thống, (2011), Chương trình Ngữ văn trong nhà trường phổ thông Việt Nam, NXB Giáo dục Việt Nam

[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2011), Tài liệu tập huấn phát triển chuyên môn giáo viên trung học phổ thông môn Ngữ văn, Tài liệu lưu hành nội bộ.

[10] Tạp chí Văn học và Tuổi trẻ (2003), Hoạt động đọc - Steven Stahl và Jeanne S. Chall, số 5.

[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2011), Tài liệu tập huấn phát triển chuyên môn giáo viên trung học phổ thông môn Ngữ văn, Tài liệu lưu hành nội bộ.

[12] J. Rasmussen (2011), Nghiên cứu so sánh Chương trình Đan Mạch và Na Uy (với các môn tiếng Đan Mạch và tiếng Na Uy), In trong Kỉ yếu Hội thảo quốc gia về khoa học giáo dục Việt Nam, tập II (Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hải Phòng, tháng 02.

Articles in Issue