THE PROCESS OF DEVELOPING THE COMPETENCE DEVELOPMENT PATH IN ASSESSING STUDENT’S PROGRESS

THE PROCESS OF DEVELOPING THE COMPETENCE DEVELOPMENT PATH IN ASSESSING STUDENT’S PROGRESS

Nguyen Thi Ha Lan* nguyenhalanhdu@gmail.com Hong Duc University 565 Quang Trung, Dong Ve ward, Thanh Hoa city, Vietnam
Trinh Thuy Giang trinhthuygiang159@gmail.com Hanoi National University 0f Education 136 Xuan Thuy street , Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The 2018 General Education Curriculum clearly defined educational objectives for developing secondary students’ quality and competence. At each education level, their quality and competence standards are different. During the assessment process, teachers must evaluate the extent to which students meet the standards, their location on their competence development path, and their readiness to receive further educational interventions. However, because of the unavailability of the competence development path, teachers must develop it. With an existing path, teachers can assess students’ competence development according to the standards for each competence. This article guides teachers on making the competence development path by setting up problem-solving and creativity development paths for primary school pupils.
Keywords: 
Assessment
progress of students
competence
competence development path
process.
Refers: 

[1] Trịnh Thúy Giang và các tác giả, (2021), Đánh giá phẩm chất, năng lực học sinh theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[2] Nguyễn Lộc (chủ biên), (2016), Phương pháp, kĩ thuật xây dựng Chuẩn đánh giá năng lực Đọc hiểu và năng lực Giải quyết vấn đề, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư 32/2018 quy định về Chương trình Giáo dục phổ thông

[4] Trịnh Thúy Giang và các tác giả, (12/2019), Tiêu chí đánh giá kĩ năng dạy học của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, đáp ứng yêu cầu của Chương trình Giáo dục phổ thông 2018 2019, Tạp chí Thiết bị Giáo dục, số 206

[5] Trần Bá Hoành, (2006), Đánh giá trong giáo dục, NXB Giáo dục, Hà Nội

[6] Đặng Thành Hưng, (11/2010), Tiêu chí nhận diện và đánh giá kĩ năng, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 64.

[7] Đặng Thành Hưng, (12/2012), Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Quản lí Giáo dục, số 43.

[8] Nguyễn Công Khanh, (2004), Đánh giá và đo lường trong khoa học xã hội, NXB Chính trị Quốc gia Hà Nội

[9] Nguyễn Công Khanh (chủ biên), (2014), Giáo trình kiểm tra đánh giá trong giáo dục theo tiếp cận năng lực, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[10] Trần Kiều (Chủ nhiệm đề tài), (2005), Nghiên cứu phương thức và một số bộ công cụ đánh giá Chất lượng Giáo dục phổ thông, Đề tài cấp Bộ, Viện Chiến lược và Chương trình Giáo dục

[11] Trần Thị Tuyết Oanh, (2007), Đánh giá và đo lường kết quả học tập, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[12] Airasian, P.M, (2005), Classroom assessment: Concepts and applications (fifth edition), Boston McGraw Hill.

[13] James H. McMillan, (2001), Classroom Assessment (second edition), A Pearson Education Company.

[14] Nicol, D, (2007), Principles of good assessment and feedback: Theory and practice, Assessment Design for Learner Responsibility.

[15] Popham, W. James, (2006), How testing can help teaching, New York: Routledge.

[16] Popham, W. James, (2006), Portfolio assessment and performance testing, New York: Routledge.

[17] Popham, W. James, (2006), Interpreting the results of large-scale assessment, New York: Routledge.

Articles in Issue