APPLICATION OF VIRTUAL MUSEUMS IN HISTORY EDUCATION TO DEVELOP HISTORICAL COMPETENCE FOR STUDENTS AT THE OLYMPIA SCHOOL (HANOI)

APPLICATION OF VIRTUAL MUSEUMS IN HISTORY EDUCATION TO DEVELOP HISTORICAL COMPETENCE FOR STUDENTS AT THE OLYMPIA SCHOOL (HANOI)

Vu Thi Loan* loan.vt1@theolympiaschools.edu.vn The Olympia School Trung Van New Urban Area, Trung Van ward, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thi Ha ha.nt@theolympiaschools.edu.vn The Olympia School Trung Van New Urban Area, Trung Van ward, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Amid the surge of the Fourth Industrial Revolution, general education is undergoing a significant shift toward a competency based learning model. The application of virtual museums in history teaching presents a feasible and innovative approach aligned with this educational orientation. This article aims to clarify the theoretical foundations for integrating virtual museums, the role and significance of applying virtual museums in history education at lower secondary schools, propose a design process aligned with lesson objectives, and report on a pedagogical experiment conducted to evaluate the initial effectiveness of using virtual museums in history teaching.
Keywords: 
History
competency development
virtual museums
lower secondary education.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (26/12/2018). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (Ban hành kèm thông tư số 32/2028/TT-BGDĐT).

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Bộ Văn hoá Thông tin. (2013). Tài liệu tập huấn Sử dụng di sản trong dạy học ở trường phổ thông - Môn Lịch sử. Hà Nội.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Lịch sử.

[4] Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall.

[5] Lan Trinh. (2023, November 27). VR360. Retrieved from https://vr360.com.vn/cach-lam-bao-tang-ao-hieu qua-nhat-hien-nay

[6] Mai Văn Nam. (2023). Đổi mới phương pháp dạy học lịch sử với bảo tàng ảo ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 288–295.

[7] Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press.

[8] Nguyễn Đình Toàn. (2022). Sử dụng bảo tàng ảo trong dạy học Lịch sử Việt Nam ở trường trung học phổ thông thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[9] Nguyễn Văn Dương. (2014), Phương pháp dạy học Lịch sử ở trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[10] Nhóm tác giả. (2024). Lịch sử và Địa lí 9 (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

[11] Nhóm tác giả. (2024). Lịch sử và Địa lí 9 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.

[12] Nhóm tác giả. (2024). Lịch sử và Địa lí 9 (Bộ sách Cánh diều). NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[13] Quốc hội nước Cộng hoà Xã hội Chủ nghĩa Việt Nam. (2024, November 23). Luật Di sản văn hóa số 45/2024/ QH15 (Hiệu lực thi hành từ ngày 01 tháng 07 năm 2025). Retrieved from Hệ thống tư liệu - Văn kiện Đảng: https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/he thong-van-ban/van-ban-quy-pham-phap-luat/ luat-di-san-van-hoa-so-452024qh15-hieu-luc-thi hanh-tu-ngay-0172025-11177.

[14] TLT. (2000). [Video] YouTube. Retrieved from https:// www.youtube.com/watch?v=8jp8d2294ys&list=P L7KvzlUj-59q_Qzfj7afHUMj9M85gWR9P.

Articles in Issue