THE CURRENT STATE OF DIGITAL COMPETENCY DEVELOPMENT FOR LOWER SECONDARY STUDENTS IN VIETNAM: A MANAGEMENT PERSPECTIVE

THE CURRENT STATE OF DIGITAL COMPETENCY DEVELOPMENT FOR LOWER SECONDARY STUDENTS IN VIETNAM: A MANAGEMENT PERSPECTIVE

Dang Thi Phuong* phuongdt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences
Bui Thi Thao thaobt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences
Summary: 
To assess the current state of digital competency development for lower secondary students in Vietnam, the research team conducted online surveys and in-depth interviews with managers focusing on the following aspects: their perspectives on digital competency development for students; the conditions necessary for implementing digital competency development; the current state of teaching and learning activities aimed at fostering digital competencies; and the challenges encountered during the implementation process. This paper presents an analysis of selected survey results from the viewpoint of school and managers. Based on the collected data and analysis of the factors influencing digital competency development from a management perspective, the research team proposes several recommendations to enhance digital competency development for lower secondary students.
Keywords: 
Digital competency
digital competency development
teaching for digital competency development
current state of digital competency development
lower secondary education.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2025). Khung năng lực số cho người học (Ban hành kèm theo Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24 tháng 01 năm 2025 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[3] Carretero, S., R. Vuorikari, and Y. Punie. (2017). The Digital Competence Framework for Citizens.

[4] Đặng Thị Phương, Bùi Diệu Quỳnh. (2024). Tìm hiểu khung năng lực số dành cho nhà trường Châu Âu và bài học cho Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 20, số S2, tr.155 – 160.

[5] Đặng Thị Phương. (2024). Phát triển năng lực số cho học sinh trung học cơ sở qua môn Lịch sử và Địa lí, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 20, số S2, tr. 106 – 112.

[6] European Commission. (2018). Proposal for a COUNCIL RECOMMENDATION on Key Competences for LifeLong Learning. http://www.theeuropeanlibrary.org/tel4/record/ 2000004678898.

[7] E. Henriette và cộng sự. (2015). The shape of digital transformation: A systematic literature review, Mediterranean conference on information systems (MCIS) proceedings, pp.1-13.

[8] Jane J. Korhomen., Asif Q. Gill. (2018). Digital Capability Dissected, Australasian Conference on Information Systems 2018. DOI:10.5130/acis2018.ap

[9] Law, N. và cộng sự. (2018). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4. 2, p6.

[10] Lê Anh Vinh và cộng sự. (2019). Exploration of Youth’s Digital Competencies: A Dataset in the Educational Context of Vietnam. Data. 4(2): p. 69

[11] ê Anh Vinh - Bùi Diệu Quỳnh - Đỗ Đức Lân - Tạ Ngọc Trí - Đào Thái Lai. (01/2021). Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt.

Articles in Issue