HIGH SCHOOL ENGLISH EXAM SCORES AND FACULTY RECRUITMENT POLICIES: PRACTICAL BASIS FOR MAKING ENGLISH THE SECOND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION

HIGH SCHOOL ENGLISH EXAM SCORES AND FACULTY RECRUITMENT POLICIES: PRACTICAL BASIS FOR MAKING ENGLISH THE SECOND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION

Tran Doan Phu tdphu@thanhdouni.edu.vn Thanh Do University Kim Chung, Hoai Duc, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Making English the second language in higher education is not only a growing trend but also a necessary step toward advancing Vietnam’s educational, economic, and social development. Although numerous studies have addressed the teaching and learning of academic subjects in English, there has been no academic study that examines the English proficiency of candidates in the national high school graduation examination as well as the faculty recruitment policies aimed at implementing the initiative of making English the second language at the university level in Vietnam. Drawing on data from the English section of the national high school graduation exam from 2017 to the present, as announced by the Ministry of Education and Training, this study uses statistical analysis to demonstrate several key trends: The national average English score has shown a consistent upward trajectory, projected to reach approximately 5.8 by 2025 and exceed 6.0 by 2026; significant differences exist in English proficiency among groups of candidates, although these differences have shown a slight decreasing trend; the number of candidates taking English in the national high school graduation examination has tended to increase year by year. Through synthesizing faculty recruitment announcements from various universities, this paper demonstrates that many higher education institutions in Vietnam have adopted recruitment policies prioritizing candidates capable of teaching in English, in alignment with the roadmap to make English the second language.
Keywords: 
Second language
English exam score
high school graduation
score distribution
Forecast
faculty recruitment
Vietnam.
Refers: 

[1] Bond, L. A. (1996). Norm-and criterion-referenced testing. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 5(1), 2. Published by University of Massachusetts Amherst Libraries

[2] Hạ Anh & Thanh Hùng. (2025). Bộ trưởng Giáo dục giải thích lộ trình đưa tiếng Anh là ngôn ngữ thứ 2. Báo điện tử Vietnamnet. Retrieved from https:// vietnamnet.vn/bo-truong-giao-duc-giai-thich-lotrinh-dua-tieng-anh-la-ngon-ngu-thu-2-327239. html

[3] Lê Thị Tuyết Hạnh. (2021). Chương trình dạy môn chuyên ngành bằng tiếng Anh trong các cơ sở giáo dục đại học trong nước và trên thế giới: Thực trạng áp dụng và đề xuất cải tiến. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 37, tr.60-63

[4] Mai Chi & Trần Doãn Phú. (2008). Lí thuyết xác suất và thống kê toán. NXB Thống kê.

[5] Nguyễn Quang Dong. (2007). Kinh tế lượng chương trình nâng cao. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

[6] Nguyễn Quang Dong & Nguyễn Thị Minh. (2013). Giáo trình Kinh tế lượng, NXB Đại học Kinh tế Quốc dân

[7] Nguyễn Thị Tố Hoa & Phạm Thị Tuyết Mai. (2016). Difficulties in teaching English for specific purposes: Empirical study at Vietnam Universities. Higher Education Studies, 6(2), p.154-161

[8] Phạm Hiệp. (2015). Thế nào là một phổ điểm đẹp? Báo điện tử Tia Sáng. Retrieved from https://tiasang. com.vn/-giao-duc/The-nao-la-mot-pho-diem-dep-8947

[9] Trần Doãn Phú - Vũ Công Tuyên. (2023). Tiêu chuẩn định lượng cho một bảng điểm kết thúc học phần đẹp. Tạp chí Khoa học và Phát triển, 2(1), tr.35-40.

[10] Trần Thị Thanh Tâm. (2025). Yếu tố ảnh hưởng tới khả năng học tiếng anh chuyên ngành của sinh viên khối kĩ thuật: Nghiên cứu trường hợp tại trường đại học Công nghệ Đồng Nai. Tạp chí Giáo dục, 25(1), tr.59-64.

Journal: 

Articles in Issue