EDUCATING LIVING VALUES FOR YOUNG PEOPLE THROUGH THE HERITAGES OF VIETNAMESE SCIENTISTS

EDUCATING LIVING VALUES FOR YOUNG PEOPLE THROUGH THE HERITAGES OF VIETNAMESE SCIENTISTS

Tran Bich Hanh tranbichhanh@heritist.com Heritage Centre for Scientists and Scholars of Vietnam 561 Lac Long Quan, Xuan La, Tay Ho, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In the field of value education for young people, one of the most effective methods is learning from real people on real tasks. The heritages of Vietnamese scientists (including stories, documents, and objects made in the process of studying and researching) have an important potential to educate the young people. This article not only analyzes the living values in the heritages of Vietnamese scientists through the activities of Heritage Center for Vietnamese scientists, but also proposes some pedagogical activities in order to design, incorporating the stories and contents of the Vietnamese scientists’ heritages in the teaching program at schools to further promote the value of these heritages in our society
Keywords: 
Education of living values
heritages of scientists
education for heritage
Refers: 

[1] Nguyễn Văn Huy, Trần Bích Hạnh, (2018), Trung tâm Di sản các nhà khoa học Việt Nam, 10 năm hình thành và phát triển, Tạp chí Thế giới Di sản, số 8

[2] Nguyễn Thanh Hóa, (2019), Vai trò của di sản kí ức đối với việc nghiên cứu lịch sử, từ kinh nghiệm của Trung tâm Di sản các nhà khoa học Việt Nam, Hội thảo Khoa học Quốc tế “Hồi ức, kí ức và tài liệu lưu trữ về Việt Nam - Giá trị nhân văn nhìn từ nhiều phía”, Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội

[3] Nguyễn Văn Huy, Bùi Minh Hào, Nguyễn Thanh Hóa, (2012), Di sản nhà khoa học và vấn đề lưu trữ về lịch sử cuộc đời các nhà khoa học Việt Nam, Kỉ yếu Hội thảo Quốc tế “Tổ chức và phát huy giá trị tài liệu lưu trữ nhân dân”, Hà Nội.

[4] Nguyễn Thị Hiên, Nguyễn Thanh Hóa, (2018), Vì sao cần sưu tầm khẩn cấp di sản của các nhà khoa học? Tạp chí Thế giới Di sản, số 8.

[5] Nguyễn Thị Hợp, (2018), Mô hình giáo dục di sản nhà khoa học, Báo Giáo dục và Thời đại, số Chủ nhật, 52 (ngày 30 tháng 12 năm 2018).

[6] Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Đinh Thị Kim Thoa, Đặng Hoàng Minh, (2010), Giáo dục giá trị sống và kĩ năng sống cho học sinh trung học cơ sở - Tài liệu dùng cho giáo viên trung học cơ sở, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội

[7] Hoàng Tụy, (2019), Xin được nói thẳng, NXB Thế giới, Hà Nội.

[8] Trung tâm Di sản các nhà khoa học Việt Nam, (2012), Di sản kí ức của nhà khoa học, Tập 2, NXB Tri thức, Hà Nội. [9] Trung tâm Di sản các nhà khoa học Việt Nam, (2018), Những câu chuyện hiện vật, Tập 4, NXB Thế giới, Hà Nội

[9] Phạm Mạnh Hùng (Chủ biên), (2013), Trần Hữu Tước - Cuộc đời và sự nghiệp, NXB Y học, Hà Nội

[10] Hoàng Thị Liêm, (2018), Hướng tới Bảo tàng về các nhà khoa học Việt Nam, Tạp chí Thế giới Di sản, số 8.

[11] Trần Bích Hạnh, (2019), Giá trị giáo dục qua di sản kí ức và tài liệu của các nhà khoa học Việt Nam, Hội thảo Khoa học Quốc tế “Hồi ức, kí ức và tài liệu lưu trữ về Việt Nam - Giá trị nhân văn nhìn từ nhiều phía”, Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Articles in Issue