Using geogebra software to design some dynamic geometry models for teaching rectangular prism volume in grade 5

Using geogebra software to design some dynamic geometry models for teaching rectangular prism volume in grade 5

Hoang Nguyen Tu Uyen uyenthuan1234567@gmail.com Sai Gon University 273 An Duong Vuong, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Pham Thi Thanh Tu phamtu@sgu.edu.vn Sai Gon University 273 An Duong Vuong, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Tran Hoa Hiep* thhiep@sgu.edu.vn Sai Gon University 273 An Duong Vuong, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Ngoc Phuong Thy nngocphuongthy1412@gmail.com Ho Chi Minh city Open University 97 Vo Van Tan, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam
Chu Anh Van cavan.q10@tphcm.gov.vn Trieu Thi Trinh Primary School 91/8D Hoa Hung, Ward 12 , District 10, Ho Chi Minh City, Vietnam
nq2017.dodongquan160202@gmail.com Sai Gon University 273 An Duong Vuong, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
The article focuses on constructing exploratory teaching content to assist students in formulating mathematical formulas and solving practical problems regarding the volume of rectangular prisms in the grade 5 Mathematics curriculum, with the support of the dynamic geometry software GeoGebra. This approach aligns with the competency-based development orientation of the 2018 General Education Curriculum. Utilizing GeoGebra, a dynamic geometry teaching tool equipped with numerous interactive features, the authors designed educational activities to enhance students’ competencies in using mathematical tools and resources, as well as developing geometric imagination in their learning process. The three-dimensional (3D) dynamic effects of the geometric models not only improve the teaching effectiveness but also encourage students to participate actively in the learning process and absorb lessons in a proactive manner. The study findings indicate that GeoGebra software is a modern and useful teaching tool and means in the process of learning the volume of rectangular prisms in Math grade 5.
Keywords: 
GeoGebra
volume
rectangular prism
dynamic geometry
primary education
grade 5.
Refers: 

[1] Phan Anh Tài - Nguyễn Ái Quốc - Phạm Sỹ Nam, (2018), Sinh viên Sư phạm Toán với việc bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trong dạy học giải bài toán trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[2] Tăng Minh Dũng, (2020), Building an inventory of learning materials exploiting mobile augmented reality technology for Spatial Geometry, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, ISSN 1859-3100, tr. 1934 - 1944.

[3] Phạm Huyền Trang - Nguyễn Ngọc Giang - Nguyễn Huỳnh Nam, (2023), Bồi dưỡng năng lực sử dụng công cụ, phương tiện học Toán với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra trong dạy học tính góc giữa hai đường thẳng trong không gian, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, ISSN 2615-8957, tr. 28-33.

[4] Trần Hòa Hiệp, Trần Long Quang, (2022), Sử dụng phần mềm GeoGebra thiết kế một số sản phẩm hình học động xây dựng công thức tính diện tích hình thoi ở lớp 4, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, ISSN 2615-8957, tr. 45 - 51.

[5] Trần Hòa Hiệp - Nguyễn Tấn Tài, (2022), Sử dụng phần mềm GeoGebra thiết kế một số sản phẩm Hình học động phục vụ việc dạy diện tích hình thang ở môn Toán lớp 5, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, ISSN 2615-8957, tr. 32 - 38.

[6] Trần Hòa Hiệp - Nguyễn Tấn Tài, (2022), Thiết kế các sản phẩm hình học động bằng phần mềm GeoGebra phục vụ việc dạy diện tích hình tam giác ở tiểu học, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, ISSN 2615-8957, tr. 109 - 118

[7] Lal Kumar Singh, (2018), Impact of Using GeoGebra Software on Student’s Achievement in Geometry: A Study at Secondary Level, tạp chí Asian Resonance, P: ISSN 0976-8602, E: ISSN 2349-9443

[8] Nguyễn Thị Kim Anh, (2011), Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến việc sử dụng thị giác ở trẻ em, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[9] Nguyễn Bá Kim, (2005), Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

Articles in Issue