THE ROLE OF THE STATE IN THE STRATEGY OF IMPLEMENTING HIGHER EDUCATION AUTONOMY IN VIETNAM

THE ROLE OF THE STATE IN THE STRATEGY OF IMPLEMENTING HIGHER EDUCATION AUTONOMY IN VIETNAM

Nguyen Anh Tuan natuan@hunre.edu.vn Hanoi University of Nature Resource and Environment 41A Phu Dien, Bac Tu Liem district, Hanoi, Vietnam
Dinh Nghen An natuan@hunre.edu.vn Vietnam University of Traditional Medicine 02 Tran Phu, Ha Dong district, Hanoi, Vietnam
Dao Thi Kim Cuc daokimcuc@hvtc.edu.vn Academy of Finance 58 Le Van Hien, Bac Tu Liem district, Hanoi, Vietnam
Mac Quoc Anh macquocanh@gmail.com Hanoi Association of Small and Medium Enterprises 119 Le Duan, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This paper assesses the role of the State (through the system of policies and management tools) in implementing higher education autonomy strategy in Vietnam (with 5 different levels: Very strong influence; relatively strong influence; moderate influence; little influence; and almost no influence), as well as assesses and classifies the current level of autonomy and self-responsibility of Vietnamese higher education institutions (according to 5 different levels: Very high; high; medium; low; and very low). The survey results and quantitative analysis show that the State plays a huge role in the development of the higher education system in Vietnam; that State’s influence and intervention on each type of university are very different; that State management methods for the higher education system are gradually shifting from a model of control management to a model of supervisory and constructive management. The research results also show that the higher education institutions in Vietnam have relatively low levels of autonomy and there are significant differences in the levels of autonomy among groups of higher education institutions and the autonomy criteria. In particular, financial autonomy and personnel autonomy observed at very low level. The higher education institutions in Vietnam are on the road to full autonomy
Keywords: 
Strategy
the State’s role
University autonomy
assessment of university autonomy
ranking of university autonomy
Refers: 

[1] Lương Văn Hải, (2011), Vai trò của Nhà nước trong mở rộng quyền tự chủ của các trường đại học công lập Việt Nam, Luận án Tiến sĩ Kinh tế, Trường Đại học Kinh tế Quốc dân, Hà Nội.

[2] Phạm Thị Ly, (2010), Vai trò của Nhà nước trong việc xây dựng một trường đại học đỉnh cao cho Việt Nam: Bài học thành công và thất bại, Báo cáo tại Hội thảo “Những vấn đề đặt ra đối với giáo dục đại học ở Việt Nam” do Văn phòng Quốc hội tổ chức vào ngày 22-23 tháng 12 năm 2009 tại Thành phố Hồ Chí Minh.

[3] Biền Văn Minh, (2016), Tự chủ - Một hình thức “khoán 10” cho giáo dục đại học Việt Nam hiện nay, Hội thảo khoa học “Vấn đề tự chủ - tự chịu trách nhiệm ở các trường đại học và cao đẳng Việt Nam”.

[4] Nguyễn Minh Thuyết, (2014), Tự chủ đại học - Thực trạng và giải pháp

[5] Berdahl, R, (1990), Academic freedom, autonomy and accountabitty in British universities, Studies in Higher Education, Vol.15, Issue 2, pp.169-180.

[6] Don Anderson & Richard Johnson, (1998), University Autonomy in Twenty Countries, Centre for Continuing Education The Australian National University

[7] Fabio Roversi - Monaco, (2005), Managing University Autonomy, University Autonomy and the instituional balancing of teaching and reseach, Bononia University Press.

[8] ngemund Hagg, (2009), Academic Freedom and University Autonomy Necessary in the Liberal Open Society, The Bertil Ohlin Institute, Sweden.

[9] Micheal Stevenson, (2004), University Governance and Autonomy: Problems in Managing Access, Quality and Accountability